Vjerovanje u Sudnji dan – spas od svih nevolja (Meka)

Hatib: dr. Bender ibn Abdulaziz Belile

3. džumadel-uhra 1443. po Hidžri / 7. januar 2022.

Hvala Allahu Koji je stvorio stvorenja i zna njihov broj, i Koji ih iskušava danas da bi ih nagradio sutra, i učinio da se njihove duše “natječu” na polju vremena do roka određenog. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji druga nema, svjedočenjem onoga koji vjeruje u svoga Gospodara i ne pripisuje Mu druga, i svjedočim da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, najuzvišenijeg stepena i najplemenitijeg ponašanja, neka su na njega Allahova milost spas i blagoslov, i na njegovu časnu porodicu i uzorite ashabe, koji su njegovoj vjeri bili podrška i stubovi, i na tabiine i sve one koji ih slijede u dobročinstvu sve dok je noći i jutara. Oporučujem sebi i vama bogobojaznost, sretan je onaj ko se Allaha boji i ide pravim putem, a nesretan je onaj ko Mu se suprotstavi i pređe Njegove granice. “U plodnom predjelu raste bilje voljom Gospodara njegova, a u neplodnom tek s mukom. Eto, tako Mi, na razne načine, ponavljamo dokaze ljudima koji zahvaljuju.” (El-A’raf, 58)

O vjernici, vjerovanje u Sudnji dan općeprihvaćena je činjenica, čvrsto uvjerenje i jedan od temelja islamskog vjerovanja. Ono podrazumijeva vjerovanje u sve o čemu su nas obavijestili Allah i Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, a što će se desiti nakon smrti, i nagradu koju je Allah pripremio pokornima i kaznu koju je pripremio nepokornima.

Uzvišeni kaže: “Nije čestitost u tome da okrećete lica svoja prema istoku i zapadu; čestiti su oni koji vjeruju u Allaha i u onaj svijet.” (El-Bekara, 177)

“A onaj ko ne bude vjerovao u Allaha, i u meleke Njegove, i u knjige Njegove, i u poslanike Njegove, i u onaj svijet – daleko je zalutao.” (En-Nisa, 136)

Džibril je upitao Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, o imanu, pa je on rekao: “Da vjeruješ u Allaha, u Njegove meleke, u Njegove knjige, u Njegove poslanike, u Sudnji dan i u odredbu dobra dobra i zla.” (Muslim) Vjerovanje u Sudnji dan razdvaja iskrenog i istinoljubivog vjernika od nevjernika koji poriče istinu, jer se tiče vjerovanja u nevidljivi svijet i zahtijeva odbacivanje sumnje i kolebanja.

Uzvišeni kaže: “Elif-lam-mim. Ova Knjiga, u koju nema nikakve sumnje, uputstvo je svima onima koji se budu Allaha bojali; onima koji u nevidljivi svijet budu vjerovali.” (El-Bekara, 1–3) Kada su idolopoklonici negirali Sudnji dan, izrazili sumnju da će se on desiti i kazali: “Zar vama on da prijeti da ćete, pošto pomrete i zemlja i kosti postanete, doista oživljeni biti? Daleko je, daleko ono čime vam se prijeti! Postoji samo život na ovome svijetu, mi živimo i umiremo, a oživljeni nećemo biti?” (El-Mu’minun, 35–37), Allah džellešanuhu, odgovorio im je, razotkrio njihovu zabludu, iznio dokaz protiv njih da će se on desiti i pojasnio je mudrost svega toga, pa je rekao: “‘Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili i da Nam se nećete povratiti?’ I neka je uzvišen Allah, Vladar istiniti, nema drugog boga osim Njega, Gospodara svemira veličanstvenog!” (El-Mu’minun, 115–116)

Uzvišeni kaže: “Reci: ‘Hoćete, Gospodara mi moga, sigurno ćete biti oživljeni, pa o onome šta ste radili, doista, biti obaviješteni!’ – a to je Allahu lahko.” (Et-Tegabun, 7)

“Oni se zaklinju Allahom, najtežom zakletvom: ‘Allah neće oživiti onoga koji umre!’ A hoće, to je Njegovo obećanje koje će se, doista, ispuniti – samo što većina ljudi ne zna – da bi im objasnio ono oko čega su se razilazili i da bi saznali oni koji nisu vjerovali da su lašci bili. Ako nešto hoćemo, Mi samo za to reknemo: ‘Budi!’ – i ono bude.” (En-Nahl, 38–40)

Allah ih je ukorio zbog njihovog zaborava na Njega, i kaznit će ih tako što će i On njih zaboraviti, učiniti da uđu u Vatru i da na Sudnjem danu nemaju ni pomagača ni zagovornika. “… i reći će se: ‘Danas ćemo mi vas zaboraviti kao što ste vi zaboravili da ćete ovaj vaš Dan doživjeti, Vatra će vam prebivalište biti i niko vam neće moći pomoći.’” (El-Džasije, 34) 

O vjernici, Sudnji dan je dan od kojeg strahuju ljudske duše i tijela. To je Dan međusobnog dozivanja, Dan kajanja, Dan obmane, “Dan kada će se ljudi zbog Gospodara svjetova dići” (El-Mutaffifin, 6), Dan u kojem će biti oživljeni oni koji su u grobovima i kada će izaći na vidjelo ono što je u srcima, Dan kada će se zemlja najžešćim potresom potresti i kada će Zemlja izbaciti tovare svoje.

O vjernici, jedna od zadaća Allahovih poslanika, alejhimus-selam, prema njihovim narodima bila je da ih pozovu da vjeruju u Sudnji dan i da im objasne njegova stanja i strahote, zato što je sjećanje na ahiret znak dobrote i upute, a nemar i zaborav na njega vjesnik zla i propasti. Prvi korak ka Sudnjem danu je smrt, a zatim kušnja i ispit u kaburu, u kojem će čovjek biti počašćen ili ponižen, počašćen i pomognut bit će vjernik, a ponižen i prepušten samom sebi nevjernik. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Objavljeno mi je da ćete biti iskušani u kaburu, slično ili blizu smutnji i iskušenju Dedžala. Doći će se jednom od vas i reći: ‘Šta znaš o ovom čovjeku?’ Vjernik ili onaj koji je bio ubijeđen u život nakon smrti odgovorit će: ‘On je Muhammed, Allahov poslanik. Došao nam je sa jasnim dokazima i uputom, i mi smo mu se odazvali, povjerovali u njega i slijedili ga.’ Zatim će mu biti rečeno: ‘Spavaj, neka ti je lijepo i ugodno, znamo da si bio vjernik.’” (Buhari i Muslim) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obavijestio nas je da će ovaj ummet bti iskušan u kaburu, pa je rekao: “Ovaj ummet bit će iskušan u kaburu. Nakon što čovjek bude ukopan, i raziđu su njegovi prijatelji s mezarja, doći će mu melek, sa maljem u ruci, posjest će ga i upitati: ‘Šta kažeš o ovome čovjeku?’ Ako je bio vjernik, reći će: ‘Svjedočim da nema boga osim Allaha, i da je Muhammed Njegov rob i poslanik’, a melek će reći: ‘Istinu si rekao.’ Zatim će mu otvoriti vrata prema Vatri i reći: ‘Ovo bi bilo tvoje boravište da nisi vjerovao u svoga Gospodara, ali pošto si vjerovao, ovo je tvoje pravo boravište’, pa će mu otvoriti vrata prema Džennetu, a on će htjeti ući u njega, a melek će mu reći: ‘Stani’, i njegov kabur će se proširiti. A ako je bio nevjernik ili licemjer, reći će mu se: ‘Šta kažeš o ovom čovjeku?’, a on će reći: ‘Ne znam, čuo sam ljude da nešto govore o tome’, a melek će mu reći: ‘Nisi znao, nisi čitao i nisi uputu primio.’ Zatim će mu otvoriti vrata prema Džennetu i reći: ‘Ovo bi bilo tvoje boravište da si vjerovao u svoga Gospodara, ali pošto nisi vjerovao, Allah ti ga je zamijenio ovim’, pa će mu otvoriti vrata od Vatre, i udarit će ga maljem takvim udarcem da će ga čuti sva stvorenja, osim ljudi i džina.” (Ahmed)

U kaburu će biti užitak ili patnja, a nakon njega je proživljenje i Sudnji dan. Uzvišeni kaže: “I što će Čas oživljenja, u to nema sumnje, doći i što će Allah one u grobovima oživiti.” (El-Hadždž, 7) Zatim će se duše vratiti u tijela, i raspuknut će se zemlja nad njima kao što raspukne nad biljkom.

Uzvišeni kaže: “A na Dan kada će nad njima zemlja popucati oni će žurno izaći; bit će to oživljenje, za Nas lahko.” (Kaf, 44)

“Jedno od znamenja Njegovih je i to što ti vidiš suhu zemlju, a kad na nju spustimo kišu, ona se pokrene i uzbuja. Onaj ko njoj daje život oživit će, sigurno, i umrle, jer je On kadar sve.” (Fussilet, 39)

A kada se to desi, nastupit će Sudnji dan, Dan velikog ustajanja, stajanja, i ljudi će se iz svojih kaburova izaći i pred Gospodara svjetova doći, bosi, goli i neobrezani, Sunce će im se približiti i prekrit će ih znoj, a onda će biti postavljene vage za mjerenje djela.

Uzvišeni kaže: “Oni čija dobra djela budu teška, oni će želje svoje ostvariti, a oni čija dobra djela budu lahka, oni će posve izgubljeni biti, u Džehennemu će vječno boraviti.” (El-Mu’minun, 102–103) Razdijelit će se listovi sa ljudskim djelima, neki će uzeti svoju knjigu u desnu, a neki u lijevu ruku, ili iza leđa. Uzvišeni kaže: “I svakom čovjeku ćemo ono što uradi o vrat privezati, a na Sudnjem danu ćemo mu knjigu otvorenu pokazati: ‘Čitaj knjigu svoju, dosta ti je danas što ćeš svoj račun polagati!’” (El-Isra, 13–14)

Zatim će Allah ispitivati ljude, i osamit će se sa vjernikom, tražiti od njega da prizna svoje grijehe i on će ih priznati, nadajući se Allahovoj milosti. Nevjernik i licemjer priznat će neke grijehe, a neke će poreći, pa će Allah učiniti da progovori njihov sluh, vid i tijelo i posvjedoče o onome što su radili. “‘Zašto svjedočite protiv nas!’, upitat će oni kože svoje. ‘Allah, Koji je dao sposobnost govora svakome biću, obdario je darom govora i nas’, odgovorit će. ‘On vas je prvi put stvorio i Njemu ste se, evo, vratili. Vi se niste krili zato da ne bi uši vaše i oči vaše i kože vaše protiv vas svjedočile, već zato što ste vjerovali da Allah neće saznati mnogo štošta što ste radili. I to vaše uvjerenje, koje ste o Gospodaru svome imali, upropastilo vas je, i sada ste nastradali.’ Pa i ako budu trpjeli, njihovo boravište će Vatra biti; a ako budu tražili naklonost Allahovu, njihovoj molbi neće se udovoljiti.” (Fussilet, 21–24)

Za njih će biti pripremljena Vatra, prema kojoj će biti povedeni, i u koju će popadati. Vjernici će ostati iza njih, kako bi pristupili plemenitom Havdu, vrelu našeg vjerovjesnika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, čija je voda bjelja od mlijeka, slađa od meda i čijih posuda ima koliko je zvijezda na nebu, koji je dug mjesec dana hoda i širok mjesec dana hoda. Ko se jednom napije s njega, nikada više neće ožednjeti. Zatim će doći do ćuprije postavljene između Dženneta i Vatre, koju će preći shodno svojim djelima, predvodit će ih vjerovjesnici i poslanici, koji će zbog strahota i užasa govoriti: “Gospodaru, spasi, spasi! Potom će biti zaustavljeni na mostu, između Dženneta i Vatre, i svakom od njih bit će namirena šteta, koju su jedni drugima učinili. Pa nakon što budu potpuno očišćeni, ući će u Džennet. Uzvišeni kaže: “A oni koji su se Gospodara svoga bojali u povorkama će u Džennet biti povedeni, i kad do njega dođu – a kapije njegove već širom otvorene – čuvari njegovi će im reći: ‘Mir vama, od grijeha ste čisti, zato uđite u nj, u njemu ćete vječno boraviti!’ I oni će reći: ‘Hvala Allahu, Koji nam je obećanje Svoje ispunio i u Džennetu nam mjesto darovao, da se u njemu nastanimo gdje hoćemo!’ Divne li nagrade onima koji su se trudili! I vidjet ćeš meleke kako Prijesto okružuju, veličajući i hvaleći Gospodara svoga; i svima će se po pravdi presuditi i reći će se: ‘Hvaljen neka je Allah, Gospodar svjetova!’” (Ez-Zumer, 73–75)

Bojte se Allaha, o ljudi: “I bojte se Dana kada ćete se svi Allahu vratiti, kada će se svakome ono što je zaslužio isplatiti – nikome krivo neće učinjeno biti.” (El-Bekara, 281)

O muslimani, vjerovanje u Sudnji dan, njegove strahote i stanja, podstiče čovjeka da bude dobar, očisti svoju dušu, ustraje na pravom putu, u tajnosti i javnosti, da se kloni zabranjenih stvari, ne čini velike grijehe, da ne upropasti svoju vječnu ahiretsku sreću i zamijeni je za neznatne kratkotrajne užitke.

Donosite salavate na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, podarenu milost i nepresušnu blagodat, to vam je naredba od vašeg Gospodara, Koji je objavio: “Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)

Allah podario blagoslov meni i vama u časnom Kurʼanu, i okoristio mene i vas njegovim ajetima i mudrom opomenom. Rekoh ovo i od Allaha Uzvišenog tražim oprost za sebe, vas i sve muslimane od svakog grijeha, a tražite i vi, On mnogo prašta i milostiv je.


Podijeli ovaj post :

Iz iste kategorije :