Hvala Allahu, Uputitelju onoga ko od Njega traži uputu, Zaštitniku onoga ko od Njega traži zaštitu, On je dovoljan onome ko traži Njegovo zadovoljstvo. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji druga nema, svjedočenjem za koje se nadam da će me spasiti na Dan susreta s Njim, i svjedočim da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, neka su na Njega Allahova milost i spas, i na njegovu porodicu i ashabe, i sve one koji ga slijede i prihvataju Njegovu uputu. Oporučujem sebi i vama bogobojaznost, vjerovanje i obožavanje samo Njega, i nikoga i ničega osim Njega i čvrsto pridržavanje i ustrajnost u vjeri, On je obećao da će uzvisiti i dati vlast na Zemlji onima koji Ga se budu bojali, a da će poniziti i uskratiti Svoje dobro onima koji Mu budu nepokorni.
O vjernici, onaj ko teži Allahu i budućem svijetu neće ustrajati na tom putu osim ako učini dvije stvari: prva je da svoje srce čvrsto veže za taj cilj, a druga je da svoje srce odvrati od svega ostalog, da svoj jezik čuva od beskorisnog govora i uposli ga spominjanjem Allaha i onim što povećava iman i Njegovu spoznaju, da svoje tijelo čuva od činjenja harama i zabranjenih prohtjeva i uposli ga izvršavanjem propisanih dužnosti i pohvalnih djela, i da ne popušta u tome sve dok ne sretne svoga Gospodara, i On ga iz dunjalučkog “zatvora”, tjeskobe, ograničenja, izvede u najveća i najljepša prostranstva. Ako ne učini ove dvije stvari, i umjesto toga prepusti se udovoljavanju prohtjevima i strastima, suočit će se sa strašnim “zatvorom” nakon odlaska sa ovog svijeta, jer svako ko napusti ovaj svijet ili će se osloboditi “zatvora” ili će otići u “zatvor”.
O muslimani, Allahova milost prema čovjeku ogleda se i u tome da ga nije prepustio lutanju, nego mu je dao svjetlo koje će ga voditi pravim putem, i snagu na koju će se osloniti, i oružje kojim će se boriti, pa mu je poslao Svoje poslanike, sa radosnim vijestima i opomenom, i naredio mu je da se čvrsto veže za Allaha i od Njega traži pomoć, i podstakao ga je da se drži bogobojaznosti koja odbija i otklanja svako zlo. A bogobojaznost je osjećaj koji se javlja u srcu vjernika, a njegovi tragovi pokažu se na njegovom tijelu, podstiče ga da teži onome što je kod Allaha i da čini sve da to postigne, potiče u njemu strahopoštovanje prema Allahu, strah od Njegove srdžbe i udaljavanje od grijeha. Bogobojaznost je čvrsto uvjerenje i duševna snaga, koja ne prihvata olahko predavanje grijehu niti nemarnost prema izvršavanju vjerskih obaveza. Ona vodi vjernika pravim putem i zacrtava mu ispravan program kako bi uspješno stigao u Kuću vječnog boravka i uživanja. Allah, džellešanuhu, oporučio je svim ljudima, prvim i kasnijim pokoljenjima, da Ga se boje, a vjernicima je to posebno naredio, pa je rekao: “Mi smo onima kojima je data Knjiga prije vas, a i vama, već zapovjedili da se bojite Allaha.” (En-Nisa, 131) Islamski učenjaci kazali su: “Ovaj ajet je duša svih kur’anskih ajeta, jer se njihova značenja, uglavnom, vraćaju na ovo značenje. Nema nijednog dobra, bilo ono ovosvjetsko ili onosvjetsko, a da bogobojaznost nije put ka njemu i sredstvo koje nas njemu vodi, i nema nijednog zla, ovosvjetskog i onosvjetskog, vidljivog i nevidljivog, a da bogobojaznost ne štiti i ne čuva od njega i štete koju ono može prouzrokovati.”
Bogobojaznost podrazumijeva obožavanje Allaha, koje se ogleda u izvršavanju Njegovih naredbi i ostavljanju Njegovih zabrana, iz straha od Allaha, čežnje za onim što je kod Njega, strahopoštovanja prema Njemu, poštivanja Njegovih svetinja, iskrene ljubavi prema Njemu i Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Bogobojaznost je spomenuta u Allahovoj Knjizi na više od dvije stotine pedeset mjesta, štaviše, u nekim ajetima naredba o bogobojaznosti ponavlja se i po dva ili tri puta.
Uzvišeni kaže: “O vjernici, Allaha se bojte, i neka svaki čovjek gleda šta je za sutra pripremio i Allaha se bojte jer On dobro zna šta radite.” (El-Hašr, 18)
“Onima koji vjeruju i dobra djela čine nama nikakva grijeha u onome što oni pojedu i popiju kad se klone onoga što im je zabranjeno (Allaha boje) i kad vjeruju i dobra djela čine, zatim se Allaha boje i vjeruju i onda se grijeha klone (Allaha boje) i dobro čine. A Allah voli one koji drugima dobro čine.” (El-Maida, 93)
Preporučivanje bogobojaznosti svojim narodima bila prepoznatljiva crta poziva svih vjerovjesnika i poslanika, neka su na njih Allahova milost i spas. Prvi od njih je Nuh, alejhis-selam, za kojeg Uzvišeni kaže: “I Nuhov narod je smatrao lažnim poslanike. Kad im brat njihov Nuh reče: ‘Kako to da se Allaha ne bojite?’” (Eš-Šuara, 105–106) Zatim Hud, Salih, Lut i Šuajb, alejhimus-selam, svi oni su svojim narodima, a Šuajb stanovnicima Ejke, govorili: “Kako to da se Allaha ne bojite?” (Eš-Šuara, 123–124; 141–142; 160–161; 176–177)
Ako bolje razmislimo o nekim šerijatskim propisima, vidjet ćemo da se bogobojaznost spominje uz njih, kao neka vrsta uvoda i pripreme za te propise, ili kao rezultat tih propisa, a prije svega pitanje kamate, o kojem Uzvišeni kaže: “O vjernici, bojte se Allaha i od ostatka kamate odustanite, ako ste pravi vjernici.” (El-Bekara, 278)
Bogobojaznost je zaštitni bedem od svake pokvarenosti i utočište od šejtanovih spletki. Uzvišeni kaže: “Oni koji se Allaha boje, čim ih sablazan šejtanska dodirne, sjete se, i odjednom dođu sebi.” (El-A’raf, 201) Bogobojaznost na dunjaluku priskrbljuje čovjeku blagoslove s neba i iz zemlje. “A da su stanovnici sela i gradova vjerovali i grijeha se klonili, Mi bismo im blagoslove i s neba i iz zemlje slali, ali, oni su poricali, pa smo ih kažnjavali za ono što su zaradili.” (El-A’raf, 96)
U najozbiljnijoj i najopasnijoj situaciji, na Sudnjem danu, kada Allah okupi sva stvorenja, i kada jedino ostane put, ka Džennetu ili Džehennemu, u danu u kojem će dijete osijedjeti, i u kojem će čovjek od brata svoga pobjeći, i od majke i oca, jasno će se isticati povorka bogobojaznih, kao što kaže Uzvišeni: “A oni koji su se Gospodara svoga bojali u povorkama će u Džennet biti povedeni, i kad do njega dođu – a kapije njegove već širom otvorene – čuvari njegovi će im reći: ‘Mir vama, od grijeha ste čisti, zato uđite u nj, u njemu ćete vječno boraviti!’” (Ez-Zumer, 73) Zbog važnosti ovog pitanja, Poslanikova, sallallahu alejhi ve sellem, posljednja oporuka prije preseljenja na ahiret bila je bogobojaznost i pokorovanje pretpostavljenjima, kao što se navodi u hadisu Irbada ibn Sarije, radijallahu anhu, u kojem između ostalog stoji: “Preporučujem vam takvaluk (bogobojaznost), poslušnost i pokornost, pa makar abesinskom robu. Uistinu ko poživi od vas nakon mene vidjet će mnogobrojna razilaženja. Držite se čvrsto moga sunneta i sunneta pravednih upućenih halifa i za to se borite i zubima, a čuvajte se novotarija, jer je svaka novotarija zabluda!” (Ahmed, Ebu Davud i Tirmizi, koji kaže daje hadis hasen-sahih.) Ibn Redžeb, Allah mu se smilovao, rekao je: “Bogobojaznost i pokornost predvodnicima muslimana priskrbljuju sreću dunjaluka i ahireta: bogobojaznost je garancija postizanja sreće na ahiretu za onoga kod koga se ona nađe, a pokornost predvodnicima muslimana je garancija postizanja sreće na ovom svijetu, njome se ostvaruju dunjalučki egzistencijalni interesi, a vrlo važna je platforma za ostvarivanje i vjerskih interesa, prava i pokornost Gospodaru.”
Bojte se Allaha, o muslimani, i znajte da je bogobojaznost najljepša odjeća kojom se čovjek može ukrasiti i najbolja poputnina kojom se može opskrbiti.
Uzvišeni kaže: “… ali, odjeća čestitosti, to je ono najbolje.” (El-A’raf, 26)
“A najbolja opskrba je bogobojaznost.” (El-Bekara, 197)
Muzeni je rekao: “Kada se pojavila smutnja Ibn Eša’sa, Talk ibn Habib, Allah mu se smilovao, rekao je: “Zaštite se od nje bogobojaznošću.” Neko je rekao: “Opiši nam bogobojaznost”, a on je odgovorio: “Pokoravanje Allahu, na temelju Njegove Objave, s nadom u Allahovu nagradu, i ostavljanje grijeha, na temelju Njegove Objave, iz straha od Allahove kazne.” Imam Zehebi, Allah mu se smilovao, rekao je: “Nema bogobojaznosti bez djela, a nema djela bez znanja i slijeđenja Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a sve to neće koristiti bez iskrenosti, ne da bi se reklo: ‘Čovjek je ostavio grijehe zbog dobrog poznavanja fikha’, jer ostavljanju grijeha prethodi njihovo poznavanje, nego zbog straha od Allaha, i ne zbog toga da bi bio pohvaljen. Samo onaj ko uspije ustrajati u ovim osobinama, on će uspjeti.” Neki čovjek rekao je Mejmunu ibn Mehranu: “Ljudi će biti u dobru sve dok te Allah poživi među njima.” Mejmun mu reče: “Ne govori tako! Ljudi će biti u dobru dok se budu bojali svoga Gospodara.” O vjernici, bojte se Allaha, vi lično, i u vašem odnosu prema porodici, imetku, djeci, prema drugim ljudima, onima koji su pod vašom upravom, i na pozicijama koje su vam povjerene i u svakom aspektu života, javnom i privatnom, uspjet ćete i spasiti se. Uzvišeni kaže: “I neka se ničega ne boje i ni za čim neka ne tuguju Allahovi štićenici, oni koji budu vjerovali i koji se budu Allaha bojali, za njih su dobre vijesti i na ovome i na onome svijetu – Allahove riječi niko ne može izmijeniti – to će, zaista, velik uspjeh biti.” (Junus, 62–64)
Oporučujem sebi i vama bogobojaznost, čvrsto pridržavanje za vjeru islam, postupanje u skladu sa Njegovim propisima, slijeđenje Njegove upute, oplemenjenje njenim vrjednostima, zaustavljanje kod njenih granica. Nema spasa ummetu, niti ponosa, niti počasti, niti pomoći, niti podrške od Allaha bez njihove vjere i bez njihovog islama, i nema spasa na Sudnjem danu bez bogobojaznosti – ona je oružje vjernika na ovom svijetu i najbolja opskrba za susret sa njegovim Gospodarom. Bogobojaznost je spas od dunjalučkih nevolja i iskušenja. Ko se bude Allaha bojao, On će ga zaštititi, a ko Mu se bude pokoravao, On će biti zadovoljan njime i učinit će ga zadovoljnim.
O vjernici, donosite salavate i selame na Muhammeda, predvodnika bogobojaznih, prvaka svih stvorenja, to vam je naredba vašeg Gospodara, koji je objavio: “Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)
Allah podario blagoslov meni i vama u časnom Kurʼanu, i okoristio mene i vas njegovim ajetima i mudrom opomenom. Rekoh ovo i od Allaha Uzvišenog tražim oprost za sebe, vas i sve muslimane od svakog grijeha, a tražite i vi, On mnogo prašta i milostiv je.