Hvala i zahvala pripadaju Allahu. Njega hvalimo, od Njega oprost i pomoć tražimo i Njemu se utječemo od zla naših duša i naših loših djela. Koga Allah uputi, niko ga ne može odvesti u zabludu, a koga On u zabludi ostavi, niko ga ne može uputiti. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji nema druga, i svjedočim da je naš prvak i vjerovjesnik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik. Allahu moj, smiluj se, spasi i blagoslovi Svoga roba i poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem.
Uzvišeni kaže: “O vi koji vjerujete, bojte se Allaha istinskom bogobojaznošću i nipošto ne umirite osim kao muslimani!” (Ali Imran, 102)
“O ljudi, bojte se Gospodara svoga, Koji vas je stvorio od jedne osobe, od koje je njen par stvorio, a od njih dvoje mnoge muškarce i žene rasijao. Bojte se Allaha, čijim imenom jedni druge molite, i čuvajte rodbinske veze. Allah vas, doista, nadzire.” (En-Nisa, 1)
“O vjernici, bojte se Allaha i govorite samo istinu, On će vas za vaša dobra djela nagraditi i grijehe vam vaše oprostiti. A onaj ko se Allahu i Poslaniku Njegovu bude pokoravao – postići će ono što bude želio.” (El-Ahzab, 70–71)
Najistinitiji govor je Allahova Knjiga, a najbolja uputa je uputa Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem. Najgore stvari su novotarije u vjeri, svaka novotarija je zabluda, a svaka zabluda vodi u Vatru.
O vjernici, Allah, džellešanuhu, učinio je gordost, ponos i veličinu okosnicama Svog rububijjeta, gospodarstva, učinio je blagodarnost, dobročinstvo, dobrotu, plemenitost i oprost potvrdom Svoje milosti, a snagu, moć, pravdu, sud, suverenost i kaznu manifestacijama Svoje vlasti i dostojnosti obožavanja. Iz Njegovog gospodarstva, milosti, apsolutne vlasti i obožavanja samo Njega proizlaze sva Njegova lijepa imena i savršena svojstva, i njima počinje prva sura u Kur’anu (El-Fatiha), Njegove uzvišene Knjige, i najvrednije što je spušteno s nebesa na Zemlju od Allaha, Plemenitog.
Uzvišeni kaže: “Tebe, Allaha, Gospodara svjetova, hvalimo, Milostivog, Samilosnog, Vladara Dana sudnjeg.” (El-Fatiha, 2–4)
S ovim značenjima povezan je početak i kraj stvaranja, početak ovog svijeta i proživljenje na Velikom danu: “Dan kada će se ljudi zbog Gospodara svjetova dići!” (El-Mutaffifin, 6)
Rabb – Gospodar je Onaj Koji je ni iz čega sve stvorio; Ilah – Bog, božanstvo je Onaj Koji je dostojan obožavanja; Er-Rahman i Er-Rahim – Milostivi, Samilosni je Onaj Čije dobročinstvo na ovom svijetu obuhvata sva Njegova stvorenja, a na onom svijetu Njegove odabrane robove, vjernike, a Maliki-javmid-din – Vladar Sudnjega dana je onaj pred Kojim će stvorenja račun polagati i Koji će im pravedno i u skladu s istinom presuditi.
Uzvišeni kaže: “Mi ćemo na Sudnjem danu ispravne terazije postaviti, pa se nikome krivo neće učiniti; ako nešto bude teško koliko zrno gorušice, Mi ćemo za to kazniti ili nagraditi. A dosta je to što ćemo Mi račune ispitivati.” (El-Enbija, 47)
To je status svih stvorenja na ovom i budućem svijetu. Uluhijjet, robovanje Allahu, je krajnji cilj zbog kojeg su stvorena stvorenja, poslani poslanici, objavljene knjige, a njegovo značenje je obožavanje Allaha, Jedinog, Koji nema druga ni suparnika. Kao što “niko nije kao On” (Eš-Šura, 11), i nema pomoćnika u stvaranju niti partnera u vlasti, isto tako nije dozvoljeno obožavati nekoga drugog, iskazivati Mu ljubav i strahopoštovanje i nadati se od njega bilo čemu. Uzvišeni kaže: “Džine i ljude stvorio sam samo zato da Mi ibadet čine, Ja ne tražim od njih opskrbu niti želim da Me hrane.” (Ez-zarijat, 56–57)
Njegov rububijjet, njegovo gospodarstvo, znači brigu o Njegovim stvorenjima, kroz njihovo stvaranje, opskrbljivanje, pomoć i podršku. Svjetovi koje je stvorio, svi oni su znak Njegovog postojanja, i svi oni “pričaju” jezikom Njegove jednoće. Gospodar svjetova je Onaj Kome jedinom pripada stvaranje nebesa i Zemlje, i sve što je na njima, što znamo i što ne znamo. Allah, džellešanuhu, kazuje nam u Kur’anu neke vijesti o Musau i faraonu, onako kako je i bilo, pa kaže Uzvišeni: “‘A ko je Gospodar svjetova?’, upita faraon. ‘Gospodar nebesa i Zemlje i onoga što je između njih, ako vjerujete’, odgovori on. ‘Čujete li?’, reče onima oko sebe faraon. ‘Gospodar vaš i Gospodar vaših davnih predaka’, reče Musa. ‘Poslanik koji vam je poslan, uistinu, je lud’, reče faraon. ‘Gospodar istoka i zapada i onoga što je između njih, ako pameti imate’, reče Musa.” (Eš-Šuara, 23–28)
Pitaj šta i koga hoćeš o Gospodaru svjetova! Ako ti i ne odgovori direktno, odgovorit će ti na sebi svojstven način. Svaka stvar ima svoj način slavljenja Allaha i ima svoju “sedždu”, čiju kakvoću ne zna niko osim Allaha, i onaj kome to On otkrije od Svojih stvorenja.
Uzvišeni kaže: “Njega veličaju sedmera nebesa, i Zemlja, i oni na njima; i ne postoji ništa što Ga ne veliča, hvaleći Ga; ali vi ne razumijete veličanje njihovo. On je doista blag i mnogo prašta.” (El-Isra, 44)
“Zar ne znaš da se i oni na nebesima i oni na Zemlji Allahu klanjaju, a i Sunce, i Mjesec, i zvijezde, i planine, i drveće, i životinje, i mnogi ljudi, a mnogi kaznu i zaslužuju. A koga Allah ponizi, niko ga ne može poštovanim učiniti; Allah ono što hoće radi.” (El-Hadždž, 18)
O vjernici, razmišljanje ukrašava srce spoznajom Allaha, a zikr osvjetljava srce ljubavlju prema Allahu, a sa ove dvije stvari, skupno, čovjek se uzdiže do istine o Allahovoj jednoći, moći i veličini. Onaj ko bude razmišljao o Allahovoj veličini, neće Mu biti nepokoran, onaj ko spomene svoga Gospodara, On će ga uputiti, onaj ko kod Njega potraži utočište, On će ga zaštititi. Razmišljanjem, zikrom, primanjem pouke, predanošću Jedinom, Silnom iskazuje se iskrena vjera u jednog Boga.
Uzvišeni kaže: “U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene, za one koje i stojeći i sjedeći i ležeći Allaha spominju i o stvaranju nebesa i Zemlje razmišljaju. ‘Gospodaru naš, Ti nisi ovo uzalud stvorio; hvaljen Ti budi i sačuvaj nas patnje u Vatri! Gospodaru naš, onoga koga Ti budeš u Vatru ubacio Ti si već osramotio, a nevjernicima neće niko u pomoć priteći. Gospodaru naš, mi smo čuli glasnika koji poziva u vjeru: ‘Vjerujte u Gospodara vašeg!’ – i mi smo mu se odazvali. Gospodaru naš, oprosti nam grijehe naše i prijeđi preko hrđavih postupaka naših, i učini da poslije smrti budemo s onima dobrima. Gospodaru naš, podaj nam ono što si nam obećao po poslanicima Svojim i na Sudnjem danu nas ne osramoti! Ti ćeš, doista, Svoje obećanje ispuniti!’ I Gospodar njihov im se odazva: ‘Nijednom trudbeniku između vas trud njegov neću poništiti, ni muškarcu ni ženi – vi ste jedni od drugih. Onima koji se isele i koji budu iz zavičaja svoga prognani i koji budu na putu Mome mučeni i koji se budu borili i poginuli, sigurno ću preko hrđavih djela njihovih preći i sigurno ću ih u džennetske bašče, kroz koje rijeke teku, uvesti; nagrada će to od Allaha biti. A u Allaha je nagrada najljepša.” (Ali Imran, 190–195)
Znajte da je vaš Gospodar Milostivi, Čija je milost savršena i potpuna, i Čija se pojavnost manifestuje u najveličanstvenijem obliku, i kroz ibadet i pokornost Njemu. On je Milostivi Koji opskrbljuje stvorenja raznim vidovima milosti, otklanjanjem neugodnosti, pokrivanjem njihovih loših djela i odustajanjem od kazne. Uzvišeni kaže: “On je Allah – nema drugog boga osim Njega – On je poznavalac nevidljivog i vidljivog svijeta, On je Milostivi, Samilosni!” (El-Hašr, 22)
On je El-Meliku, El-Maliku, Čija će vlast i sud doći do punog izražaja na Velikom danu, u kojem će se okupiti sva stvorenja, od prvog do posljednjeg, i u kojem niko, osim Njega, ništa neće moći učiniti.
Uzvišeni kaže: “A na Dan kada se nebo rastvori i samo tanak oblak pojavi i kada se meleki sigurno spuste, toga Dana će istinska vlast biti samo u Milostivoga, a bit će to mučan Dan za nevjernike.” (El-Furkan, 25–26)
To će biti dan potčinjenosti, obračuna, nagrade ili kazne i poslušnosti robova njihovom Gospodaru: “Kada se Zemlja najžešćim potresom svojim potrese i kada Zemlja izbaci terete svoje, i čovjek uzvikne: ‘Šta joj je?!’ – toga Dana će ona vijesti svoje kazivati jer će joj Gospodar tvoj narediti. Tog Dana će se ljudi odvojeno pojaviti da im se pokažu djela njihova; onaj ko bude uradio koliko trun dobra – vidjet će ga, a onaj ko bude uradio koliko trun zla – vidjet će ga.” (Ez-Zilzal, 1–8)
Na taj dan Allah će uzeti Zemlju i smotati nebesa Svojom desnom rukom, i reći će: “‘Ja sam Vladar, gdje su zemaljski vladari?’ On je Allah – nema drugog boga osim Njega, Vladar, Sveti, Onaj Koji je bez nedostataka, Onaj Koji svakoga osigurava, Onaj Koji nad svi bdi, Silni, Uzvišeni, Gordi. Hvaljen neka je Allah, On je vrlo visoko iznad onih koje smatraju Njemu ravnim! On je Allah, Tvorac, Onaj Koji ni iz čega stvara, Onaj Koji svemu daje oblik, On ima najljepša imena. Njega hvale oni na nebesima i na Zemlji, On je Silni i Mudri.” (El-Hašr, 23–24)