Znanje o Allahovim lijepim imenima (Medina)

Hatib: dr. Husejn ibn Abdulaziz Alu Šejh

9. zul-kade 1445. po Hidžri / 17. maj 2024.

Hvala Allahu Koji je Sebe opisao uzvišenim i savršenim svojstvima, i Koji je poznat po dobročinstvu i darežljivosti. Njemu pripadaju najljepša imena, najsavršenija svojstva i najpravednija i najmudrija djela. Svjedočim da nema boga osim Allaha, Jedinog, Koji nema druga u rububijjetu – stvaranju i upravljanju, ni u imenima i svojstvima, i svjedočim da je naš vjerovjesnik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, najbolji čovjek koji je veličao svoga Gospodara i obožavao Njega jedinog, neka su Allahova milost i blagoslov na njega, na njegovu porodicu i ashabe.

Bojte se Allaha Uzvišenog i pokoravajte Mu se. Uzvišeni kaže: “Bojte se Allaha, jer Allah strašno kažnjava!” (El-Maida, 2); “I bojte se Allaha, jer Allah, zaista, brzo sviđa račune!” (El-Maida, 4); “I bojte se Allaha, jer Allah zna svačije misli!” (El-Maida, 7); “… i bojte se Allaha, jer Allah dobro zna ono što činite!” (El-Maida, 8).

Poštovani vjernici! Najuzvišenije intencije, najkorisnija i najčasnija nauka jeste znanje o Allahovim lijepim imenima koja ukazuju na najljepša značenja i najsavršenija, najveća i najveličanstvenija svojstva.

Ništa ne može prosvijetliti srce niti proširiti grudi kao spoznaja Allahovih lijepih imena i savršenih svojstava, direktno iz svjetiljke Objave. Ko ih prihvati sa zadovoljstvom i pokornošću, preda im se poslušno, čije se srce i duša smire njima i čije se znanje poveća njihovom spoznajom, obožavajući Allaha njima, to će povećati njegov iman i poštovanje prema Gospodaru, i povećat će se njegova ljubav prema Stvoritelju.

Čovjekov uspjeh i sreća su u priznanju Allahovih lijepih imena i savršenih svojstava, štaviše potreba srca za spoznajom Stvoritelja, za ljubavi prema Njemu, za spominjanjem Njega i traženjem Njegove blizine veća je od svake druge potrebe, a jedini put da se to postigne jeste spoznaja Allahovih imena i svojstava navedenih u plemenitom Kur’anu i časnom sunnetu, i sve što je veće znanje o njima, veće je znanje o Allahu, i veća je želja i potreba za Njim.      

Allahova imena El-Azim (Veliki), El-Medžid (Slavljeni), El-Mutekebbir (Gordi), El-Muteal (Uzvišeni), El-Hajju (Živi), El-Kajjum (Vječni), Zul-dželali vel-ikram (Plemeniti), El-Ilah (Bog), El-Kadir (Svemoćni), El-Kahir (Onaj Kome je sve potčinjeno), El-Alijj (Uzvišeni), El-A’la (Uzvišeni), Onaj Koji se iznad Arša uzvisio, El-Ehad (Jedan), Es-Samed (Onaj Koji je utočište svakome) ispunjavaju srce poštovanjem, strahom, željom i ljubavlju prema Njemu, i upućuju nas da nema utočišta od Allaha osim kod Njega, i da čovjek nema izbora nego da se Njemu obrati za sve svoje potrebe i samo Njemu usmjeri sve svoje dove.

Allahova imena El-Habir (Sveobaviješteni), El-Alim (Sveznajući), El-Latif (Blagi), Eš-Šehid (Onaj Koji svemu svjedoči), Er-Rekib (Onaj Koji nad svim bdi), Es-Semiu (Onaj Koji sve čuje), El-Besir (Onaj Koji sve vidi) – ispunjavaju srce sviješću o Allahovom potpunom nadzoru, i znanju o svakom čovjekovom pokretu i mirovanju, što bi mu trebao biti podsticaj da traži Njegovu blizinu, požuri sa činjenjem dobrih i udalji se od zabranjenih djela.

Allahova imena Er-Rahman (Milostivi), Er-Rahim (Samilosni), El-Berr (Dobročinitelj), El-Kerim (Plemeniti), Er-Rezzak (Opskrbitelj), ispunjavaju srce ljubavlju i čežnjom za Njegovom opskrbom i milošću, i zahvalnošću.

Povećanjem spoznaje i svijesti o Allahovim imenima i svojstvima povećava se i iman (vjerovanje), pobožnost, strah, poštovanje, predanost, poniznost i želja za traženjem od Njega.

Uzvišeni kaže: “Allah ima najljepša imena i vi Ga zovite njima.” (El-A’raf, 180)

“Allah, drugog boga osim Njega nema, najljepša imena ima!” (Taha, 8)

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Allah ima devedeset devet lijepih imena, ko ih obuhvati, ući će u Džennet.“ (Muttefekun alejhi) Riječi “ko ih obuhvati” znače: “ko ih nauči napamet, shvati njihova značenja i implikacije i postupa u skladu s tim”.

Ovaj hadis ukazuje na obavezu potvrđivanja Allahu, džellešanuhu, imena i svojstava koja su potvrđena Kur’anom i sunnetom, prema njihovom vanjskom značenju, onako kako priliči Njegovom savršenstvu, bez iskrivljivanja, poricanja, poređenja i opisivanja na način razumljiv ljudskom razumu, jer niko, izuzev Njega samog, ne zna kakvoću Njegovog bića i svojstava, i znanje o tome On, slavljen neka je, zadržao je isključivo za Sebe, i ne postoji način da se dođe do te spoznaje. Uzvišeni kaže: “Ništa nije kao On, On sve čuje i sve zna.” I kaže: “Znaš li da ime Njegovo ima iko!” (Merjem, 65) I kaže Uzvišeni: “I niko Mu ravan nije.” (El-Ihlas, 4)

On je Bog, Koji je kod Sebe objedinio najljepša imena i svojstva savršenstva, ljepote, veličine i uzvišenosti, slavljen neka je, ne možemo Ga pohvaliti onoliko koliko zaslužuje.

Također, ovaj hadis ukazuje i na obavezu odricanja Allahu, džellešanuhu, svega onoga što je negirano vjerodostojnim tekstom, uz potvrđivanje suprotnih potpuno savršenih svojstava. Naprimjer, odricanje nepravde Allahu, džellešanuhu, podrazumijeva vjerovanje u Njegovu savršenu pravdu, odricanje nemoći Allahu, džellešanuhu, podrazumijeva vjerovanje u Njegovo savršeno znanje i moć i sl.

Stoga je izuzetno važno poznavanje Allahovih imena, izrazom, smislom i implikacijama, i obožavanje Allaha u skladu s njima, kao i Njegovo dozivanje ovim imenima, s nijetom ibadeta i pohvale, i nijetom traženja i molbe.

Dozivanje ili dova s nijetom ili u formi ibadeta znači da ukoliko vjerujemo da je Allah snažan, moćan, silan i mudar, pouzdat ćemo se samo u Njega, kod Njega tražiti utočište i zanemarit ćemo sve mimo Njega, što je On stvorio, ma koliko nam se činilo velikim. Također, ako istinski vjerujemo da On prima pokajanje, da je milostiv, blag, požurit ćemo sa pokajanjem Gospodaru, predati se i poniziti pred Njim. Ako vjerujemo da je o svemu obaviješten, da sve čuje, vidi i ništa Mu nije skriveno, to bi kod nas trebalo potaći strah od griješenja i strahopoštovanje prema Gospodaru.

Dozivanje ili dova s nijetom ili u formi traženja i molbe znači da Ga dozivamo onim imenima koja su prikladna potrebi koju tražimo, kao da kažemo: “O Milostivi, smiluj nam se, o Ti Koji praštaš, oprosti nam, o Ti Koji primaš pokajanja, primi naše pokajanje, o Ti Koji daješ opskrbu, opskrbi nas!” Zbog toga većina poslaničkih dova sadrži riječi: “Rabbena! – Gospodaru naš!”, jer uslišavanje dova, ispunjavanje molbi i ukazivanje pomoći onima koji je traže, sve to nužne su posljedice rububijjeta (stvaranja i upravljanja), a rubijjet vodi uluhijjetu (božanstvenosti), jer On, slavljen neka je, jedini raspolaže i upravlja Svojim stvorenjima, i On je jedini Opskrbitelj i Bog, od Koga se jedino traži, Kome se jedinom upućuju dove i od Koga se jedino traži pomoć.

Allahu moj, opskrbi nas korisnim znanjem i dobrim djelima, i učini nas upućenima i uputiteljima drugih, a ne od zalutalih koji druge u zabludu navode.

“Reci: ‘Zovite: ‘Allah’, ili zovite: ‘Milostivi’, a kako god Ga budete zvali, Njegova su imena najljepša.’” (El-Isra, 110)

Poštovani vjernici, obaveza je muslimana da se pomažu u dobročinstvu i bogobojaznosti, a u to spada i poštivanje propisanih procedura za vrijeme obavljanja hadža, u vezi s kojima postoji širi konsenzus među muslinanima, kao što je posjedovanje odgovarajuće dozvole kojom se hadžijama koji obavljaju obavezni hadž omogućava da izvrše ovu vjersku dužnost, a što je opet u skladu sa općim intencijama šerijata.

Zato vas još jednom pozivam da se pomažete u dobročinstvu i bogobojaznosti, Allah vam se smilovao.

Donosite salavate na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, podarenu milost i nepresušnu blagodat, to vam je naredba od vašeg Gospodara, Koji je objavio: “Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56) 

Allah podario blagoslov meni i vama u časnom Kurʼanu, i okoristio mene i vas njegovim ajetima i mudrom opomenom. Rekoh ovo i od Allaha Uzvišenog tražim oprost za sebe, vas i sve muslimane od svakog grijeha, a tražite i vi, On mnogo prašta i milostiv je.


Podijeli ovaj post :

Iz iste kategorije :