Smjernice i upute u pogledu ukrašavanja (Medina)

Hatib: dr. Abdulbari ibn Avad es-Subejti

8. zul-kade 1442. po Hidžri / 18. juni 2021.

Hvala Allahu, Onome Koji je ukrasio kosmos. Hvalim Ga i zahvaljujem Mu na raznovrsnim blagodatima. Svjedočim da nema boga osim Allaha, Jedinog, Koji nema druga, Onoga od Koga tražimo uputu i pomoć, i svjedočim da je naš prvak i vjerovjesnik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, koji je jedino Allahu priznavao snagu i moć, neka su na njega Allahova milost, blagoslov i spas, i na njegovu porodicu i ashabe, donosimo na njega salavat koji će nam biti zagovornik kod Onoga Koji prašta grijehe, žestoko kažnjava i Koji posjeduje svu moć. Oporučujem sebi i vama bogobojaznost: “O vjernici bojte se Allaha onako kako Ga se treba bojati i ne umirite nikako drugačije nego kao muslimani.” (Ali Imran, 102)

Allah, džellešanuhu, Svojim savršenim stvaranjem, ukrasio je kosmos i sve što postoji u njemu, i utkao je u njega sva značenja i svojstva ljepote: “… koji sve savršeno stvara.” (Es-Sedžda, 7) Allah je ukrasio nebesa Suncem, Mjesecom i zvijezdama: “Mi smo na nebu sazviježđa stvorili i za one koji ih posmatraju ukrasili.” (El-Hidžr, 16) Zemlju je ukrasio brdima, drvećem, rijekama i cvijećem: “Sve što je na Zemlji Mi smo kao ukras njoj stvorili da iskušamo ljude ko će se od njih ljepše vladati.” (El-Kehf, 7) I učinio je stoku ljepotom i ukrasom: “… i konje, i mazge, i magarce – da ih jašete, i kao ukras – a stvorit će i ono što ne znate.” (En-Nahl, 8) A najljepše stvorenje je čovjek, koga je Allah ukrasio lijepim izgledom i likom, i savršenim skladom. Njegov ukras je u njegovom biću, a ljepota u svojstvima: “koji te je stvorio – pa učinio da si skladan i da si uspravan – i kakav je htio lik ti dao?” (El-Infitar, 7–8) Ukras je užitak i blagodat, i ljubav prema njemu urođena je čovjeku: “Ljudima se čini da je lijepo samo ono za čim žude: žene, sinovi, gomile zlata i srebra, divni konji, stoka i usjevi. To su blagodati u životu na ovome svijetu; a najljepše mjesto povratka je u Allaha.” (Ali Imran, 14) Ovdje se jasno prepoznaje veličina vjere islama, koji se “odaziva” potrebama čovjeka i pozivu njegove prirode. Allah, džellešanuhu, podsjeća Svoje robove na blagodat uživanja u dozvoljenim ukrasima, koje je On stvorio za njih: “Reci: ‘Ko je zabranio Allahove ukrase, koje je On za robove Svoje stvorio, i ukusna jela?’ Reci: ‘Ona su za vjernike na ovome svijetu, a na onome svijetu su samo za njih.’ Eto, tako Mi podrobno izlažemo dokaze ljudima koji znaju.” (El-A’raf, 32) Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, bio je najbolji primjer umjerenosti u korištenju ukrasa. Bio je najčišći i najljepši čovjek. Od njegovog sunneta je da nikada ni od koga nije odbio miris, često ga je koristio i uživao je u lijepim mirisima. Govorio je: “Kome bude poklonjen bosiljak, neka ga ne odbija, jer je lahak za nošenje, a lijepog je i ugodnog mirisa.” Naš plemeniti Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bio je lijep i volio je ljepotu, i volio je uljepšavanje i ukrašavanje bez pretjerivanja i lijepu odjeću bez isticanja. Češljao je svoju gustu bradu i vodio je brigu o njenom izgledu. Kada mu je u posjetu dolazila neka ugledna delegacija, oblačio je najljepšu odjeću koju je imao. Opisujući Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, Bera ibn Azib, radijallahu anhu, rekao je: “Vidio sam ga u crvenom ogrtaču, najljepšem kojeg sam ikada vidio.” Ibn Abbas, radijallahu anhuma, opisao je Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, na sljedeći način: “Vidio sam Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, u najljepšem ogrtaču.” Musliman u svakoj prilici koristi odgovarajući i prikladan ukras. Nema sumnje da su najpreča mjesta na koja treba dolaziti u što ljepšem stanju i izgledu – Allahove kuće, koje se smatraju najljepšim i Allahu najdražim mjestima. Uzvišeni kaže: “O sinovi Ademovi, lijepo se obucite kad hoćete molitvu obaviti!” (El-A’raf, 31) Musliman koristi ukrase koji odgovaraju njegovom društvenom statusu, položaju i imovinskom stanju. Malik ibn Nadra el-Džušemi, radijallahu anhu, pripovijeda da je došao kod Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, u pohabanoj odjeći, pa mu je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Imaš li ti imetka?” “Da, svake vrste”, odgovori on. “Koje vrste?”, priupita ga Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. “Allah me je opskrbio devama, ovcama, konjima i slugama”, reče ovaj čovjek. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče mu: “Ako te je Allah već opskrbio imetkom, neka se onda na tebi vide tragovi Allahovih blagodati i počasti.” Izvor svake ljepote, naš plemeniti Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podučio nas je da ukrašavanje obuhvata vanjski izgled, i lijep tretman tijela i njegovih dijelova. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, vidio je čovjeka raščupane kose, pa je rekao: “Zar nije mogao naći ništa čime bi uredio svoju kosu?” Vidio je drugog čovjeka u prljavoj odjeći, pa je rekao: “Zar nije mogao naći ništa čime bi očistio svoju odjeću?” Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Ko bude imao dugu kosu, neka je održava.” Kada je, na dan oslobođenja Meke, Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, doveden Ebu Kuhafa, Ebu Bekrov otac, a bio je potpuno sijed, poput bijele biljke, rekao je: “Oknijte njegovu kosu i bradu, ali izbjegavajte crnu boju.”

Međusobno ukrašavanje supružnika također ima svoju važnost i pozitivno djeluje na jačanje bračnih veza. Uzvišeni kaže: “One imaju isto toliko prava koliko i dužnosti, prema zakonu.” (El-Bekara, 228) Ibn Abbas, radijallahu anhuma, u komentaru ovoga ajeta kaže: “Ja se ukrašavam za svoju suprugu, kao što volim da se ona ukrasi za mene.”

Islam je precizno objasnio pojam ukrasa, otklonio sve nedoumice oko njegovog značenja, odredio je njegove granice i istakao njegove osnovne karakteristike, kako bi ukras ispunio svoju svrhu i kako bi se prilagodio ulozi i misiji muslimana na ovom svijetu, predstavio u okvirima plemenitosti i vrijednosti, kao zaštita od razuzdanosti i razvrata, kao ljepota koja ne skrnavi atribute muškosti i dostojanstva i kao zaštita od činjenja onoga što izaziva srdžbu Gospodara ili pogrešnog razumijevanja koje uništava moral. Šerijatski tekstovi objasnili su da je narušavanje granica, koje postoje između muških i ženskih ukrasa, stvar omražena u vjeri, koja uništava građevinu morala, podrijeva temelje vrijednosti, slabi ummet, narušava čistotu društva, a ima i destruktivne implikacije i katastrofalne posljedice.

Abdullah ibn Amr, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nama ne pripadaju muškarci koji oponašaju žene, niti žene koje oponašaju muškarce.” Svako od njih, muškaraca i žena, imaju svoju prepoznatljivu tjelesnu konstituciju i izgled.

Islam je izgradio svoju vlastitu, muslimansku ličnost, sa svim njenim specifičnostima, i odredio joj vrijedonsone okvire u kojima će se kretati, kako se ne bi “utopila” u imitaciji koja proturječi šerijatu. Ibn Omer, radijallahu anhuma, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko oponaša jedan narod, on njemu pripada.”

Islam je upozorio i na pretjerivanje u ukrasima, koje vodi mijenjanju Božijeg stvaranja i prirodnog poretka stvari. Uzvišeni, govoreći o Iblisu, kaže: “… ‘i navodit ću ih, sigurno, na stranputice, i primamljivat ću ih, sigurno, lažnim nadama, i, sigurno, ću im zapovjediti pa će stoci uši rezati, i, sigurno, ću im narediti pa će stvorenja Allahova mijenjati!’ A onaj ko za zaštitnika šejtana prihvati, a ne Allaha, doista će propasti!” (En-Nisa, 119)

Opći princip kada je ukrašavanje žene u pitanju jeste čuvanje ukrasa od očiju osoba koje joj nisu bliski rod, u granicama stida koji će je moralno osvijestiti i čednosti koja će njenoj ličnosti povećati vrijednost. Uzvišeni kaže: “… i neka ne udaraju nogama svojim da bi se čuo zveket nakita njihova koji pokrivaju. I svi se Allahu pokajte, o vjernici, da biste postigli ono što želite.” (En-Nur, 31)

Kada govorimo o ukrasu, ne bismo smjeli smetnuti s uma ukras koji unapređuje i čisti naša tijela i uzdiže naše duše, a to je ukrašavanje srca imanom – čvrstim vjerovanjem. Srce ukrašeno imanom izvor je svakog drugog ukrasa i ljepote. Uzvišeni kaže: “I znajte da je među vama Allahov Poslanik; kad bi vas u mnogo čemu poslušao, doista biste nastradali; ali Allah je nekima od vas pravo vjerovanje omilio, i u srcima vašim ga lijepim prikazao, a nezahvalnost i neposlušnost vam omrazio. Takvi su na Pravome putu dobrotom i blagodati Allahovom. A Allah sve zna i mudar je.” (El-Hudžurat, 7–8)

 Kada se srce ukrasi imanom, duša se ispuni ljepotom, a čovjek svojim ponašanjem dostiže najveće stepene, spajajući tako ljepotu vjere i dunjaluka. Kada se srce ukrasi imanom, tijelo se ukrasi čistotom, pokornošću i predanošću, a jezik lijepim izrazom i prijatnim govorom koji osvaja ljudska srca i umove, kao što kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Zaista ima riječi koje su poput magije.”

Braćo u islamu, ukras, u kojem slijedimo uputu islama, trebao bi nam biti podsticaj za postizanje Dženneta, u kojem su svi ukrasi dovedeni do savršnestva i predstavljaju vrhunac ljepote.

Uzvišeni kaže: “Sve što vam je darovano samo su naslade i ukrasi u životu na ovome svijetu; a ono što je u Allaha bolje je i trajno je. Zašto se ne opametite?” (El-Kasas, 60)

“Na njima će biti odijela od tanke zelene svile, i od teške svile, nakićeni narukvicama od srebra, i daće im Gospodar njihov da piju čisto piće.” (El-Insan, 21)

Donosite salavate i selame na poslanika Pravog puta, to vam je Allah naredio u Svojoj Knjizi: “Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)

Allah podario blagoslov meni i vama u časnom Kurʼanu, i okoristio mene i vas njegovim ajetima i mudrom opomenom. Rekoh ovo i od Allaha Uzvišenog tražim oprost za sebe, vas i sve muslimane od svakog grijeha, a tražite i vi, On mnogo prašta i milostiv je.


Podijeli ovaj post :

Iz iste kategorije :