Pobožnost srca i strahopoštovanje (Medina)

Hatib: dr. Abdulbari ibn Avad es-Subejti

12. redžeb 1444. po Hidžri / 3. februar 2023.

Hvala Allahu, Koji je u srca vjernika ulio strahopoštovanje i strah od Njega. Hvalim Ga i zahvaljujem Mu u stanju blagostanja i potrebe. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji nema druga, i Koji je Kur’anom iz grudi vjernika odstranio dosadu i bezvoljnost, i svjedočim da je naš prvak i vjerovjesnik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, podsticao je na optimizam i nadu, neka su na njega Allahova milost i blagoslov, i na njegovu porodicu i ashabe, koji su pomagali vjeru i u blagostanju i u teškim situacijama. Oporučujem sebi i vama bogobojaznost. Uzvišeni kaže: “Pravi vjernici su samo oni čija se srca strahom ispune kad se Allah spomene, a kad im se riječi Njegove kazuju, vjerovanje im učvršćuju i samo se na Gospodara svoga oslanjaju.” (El-Enfal, 2) Ovo je upečatljiv opis i počasna pozicija srca, koja je Kur’an označio kao “srca ispunjena strahom/strahopoštovanjem”, oplemenjena imanom i ponizna pred Gospodarom, uzdignuta zikrom i hvaljena na ovom i budućem svijetu. Nema nijednog vjernika a da u nekom momentu nije osjetio strah od Allaha nakon što je poslušao pouku i ajet iz Allahove Knjige, od kojeg je zatreperilo njegovo srce, njegova se koža naježila, a duša se vinula u najviša duhovna prostranstva. Samo srca koja su ispunjena strahom i strahopoštovanjem mogu osjetiti slast imana, uživati u pokornosti, odbiti od sebe nasrtaje smutnji i sumnje i sačuvati se od raznih oboljenja. Razumni ljudi teže ka najvišim stepenima. Strahopoštovanje je jedno od najposebnijih svojstava iskrenih vjernika.

Jedan od najvažnijih uzroka strahopoštovanja jeste spominjanje Allaha jezikom – zikr, jer zikrom se popravljaju srca, liječe tijela, čiste duše i u slast pretvaraju šaputanja (obraćanja Allahu) u samoći. Uzvišeni kaže: “A radosnom viješću obraduj poslušne, čija srca, kad se Allah spomene, strah obuzme.” (El-Hadždž, 34–35) Njihova srca obuzme strah zato što, kada ih se podsjeti, oni se opomenu, kada im se uputi savjet, prihvate ga, i kada ih se zastraši Allahovom moći i kaznom, oni se poboje. Najvredniji oblik zikra je čitanje Allahove Knjige i melodično učenje njenih ajeta. Uzvišeni kaže: “Allah objavljuje najljepši govor, Knjigu sličnu po smislu, čije se poruke ponavljaju, zbog kojih podilazi jeza one koji se Gospodara svoga boje, a kada spomene ime Allahovo, kože njihove i srca njihova se smiruju.” (Ez-Zumer, 23)

Ko se posveti Allahovoj Knjizi, a čija prsa je On učinio prostranim, i živi u njenom okrilju, njegovo srce će se razblažiti, njegova duša zatreperiti, i ispunit će se strahopoštovanjem i stidom od Allaha i povećat će se njegov iman, vjerovanje. Zar zaista želimo da naša srca budu živa, da osjećaju strah i strahopoštovanje, a napunili smo ih onim što se postavlja između njega i savjeta njegovog Gospodara? Uzvišeni kaže: “A kad bude objavljena neka sura, ima ih koji govore: ‘Kome je od vas ova učvrstila vjerovanje?’ Što se tiče vjernika, njima je učvrstila vjerovanje, i oni se raduju.” (Et-Tevba, 124)

Ako svoje srce ne pronađeš prilikom učenja Kur’ana, gdje ćeš ga onda pronaći? Ako ne osjetiš trag opomene i Kur’ana na svom srcu, potraži uzroke toga i liječi bolest u njenom korijenu. Uzvišeni kaže: “To su primjeri koje Mi ljudima navodimo, ali ih samo učeni shvaćaju.” (El-Ankebut, 43) Pored spomenutog, postoje još neki uzroci strahopoštovanja, a to su:

– Poštivanje i veličanje Allahovih svetinja, jer se njihovim poštivanjem iskazuje poštovanje Allahu. Sve što su Allah i Njegov Poslanik učinili svetim, to je sveto i veliko, i njegovo poštivanje znak je dobrote srca.  Uzvišeni Allah kaže: “Eto toliko! Pa ko poštiva Allahove propise – znak je čestita srca.” (El-Hadždž, 32) Onome ko bude poštovao Allahove svetinje, Allah će spustiti bogobojaznost u srce.

Poštivanje svetinja proizlazi iz strahopoštovanja i ljubavi prema Allahu.

–  Učiniti srce posudom znanja koje vodi Allahu, kroz spoznaju Njegovih lijepih imena i savršenih svojstava. Uzvišeni kaže: “… i da bi oni koji su znanjem obdareni spoznali da je Kur’an istina od Gospodara tvoga, pa u nj povjerovali i da mu srca njihova budu sklona” (El-Hadždž, 54). S obzirom na to da je Vjerovjesnikovo znanje o njegovom Gospodaru najpotpunije znanje, onda je i njegovo strahopoštovanje prema Allahu veće od bilo čijeg strahopoštovanja. Uzvišeni kaže: “A Allaha se boje od robova Njegovih – učeni.” (Fatir, 27)

– Ne biti nemaran prema pokajanju, ustrajnosti u traženju oprosta i brzom povratku nakon učinjenog grijeha, jer nema straha u srcu bez ovih stvari koje ga čiste i usmjeravaju na istinu. Kako bolesno srce može osjetiti strah od Allaha? I kako nemarno srce da se skruši?

Uzvišeni kaže: “Ako vas dvije učinite pokajanje Allahu, pa – vi ste bile učinile ono zbog čega ste se  trebale pokajati.” (Et-Tahrim, 4)

“Oni koji se Allaha boje, čim ih sablazan šejtanska dodirne, sjete se, i odjednom dođu sebi.” (El-A’raf, 201)

– Činjenje dobra, navikavanje duše na dijeljenje i različiti oblici dobročinstva raznježuju srce i opskrbljuju ga strahopoštovanjem i blagošću. Neki čovjek požalio se Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, na tvrdoću srca, pa mu je on rekao: “Ako želiš da se tvoje srce raznježi, nahrani siromaha i pomiluj siroče po glavi.”

– Sjećanje na smrt i stalno pripremanje za kabur produbljuje svijest o ahiretu, oživljava obamrlo srce i budi ga iz nemarnosti. Uzvišeni kaže: “U tome je, zaista, pouka za onoga ko razum ima ili ko sluša, a priseban je.” (Kaf, 37)

Ko bude preispitivao svoje srce i bude iskren prema Allahu, On će ga uputiti putevima koji vode Džennetu i učvrstit će ga na Pravom putu. Uzvišeni kaže: “One koji se budu zbog Nas borili Mi ćemo, sigurno, putevima koji Nama vode uputiti.” (El-Ankebut, 69)

Razumom obdareni brinu se o svojim srcima, jer su srca u Allahovim rukama, i On ih okreće kako hoće. U hadisu se kaže: “Srce je nazvano ‘kalb’ (ar. kalb – prevrtljivost, promjena) zbog svoje prevrtljivosti, a primjer srca je kao primjer perke okačene o stablo koju vjetar okreće sad na jednu sad na drugu stranu.” (Ahmed)

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, koji je najbolje spoznao Allaha, džellešanuhu, bojao se prevrtljivosti srca, pa je ustrajno molio Allaha da ga učvrsti na Pravom putu, učeči dovu: “Ja mukallibel-kulubi, sebbit kalbi ala dinike! – O Ti Koji okrećeš srca, učvrsti moje srce u Svojoj vjeri!” A šta je tek sa drugim ljudima?

Kada Allah, džellešanuhu, iz Svoje milosti, podari Svome robu strahopoštovanje i bogobojaznost, on će sigurno ubrati plodove toga, a jedan od najkorisnijih plodova jeste lijep i ugodan život na oba svijeta. Oni će na Sudnjem danu govoriti: “Prije smo među svojima strahovali”, govorit će, “pa nam je Allah milost darovao i od patnje u ognju nas sačuvao” (Et-Tur, 26–27).

Da nema drugog ploda strahopoštovanja osim slasti u dozivanju Allaha i osjećaju Njegove blizine i prisutnosti, to bi zaista bio najvredniji i najdragocjeniji plod. Uzvišeni kaže: “Da li je onaj koji u noćnim satima u molitvi vrijeme provodi, padajući licem na tle i stojeći, strahujući od onoga svijeta i nadajući se milosti Gospodara svoga…?” (Ez-Zumer, 9)

Pošto su žrtvovali slast komocije, Allah im je dao da osjete slast pokornosti Njemu i dozivanja Njega. Uzvišeni kaže: “Bokovi njihovi se postelja lišavaju i oni se Gospodaru svome iz straha i želje klanjaju, a dio onog što im Mi dajemo udjeljuju.” (Es-Sedžda, 16)

Jedan od plodova strahopoštovanja jeste požurivanje sa činjenjem dobrih djela i uslišavanje dova. Kada je Zekerijja, alejhis-selam, zavapio: “Gospodaru moj, ne ostavljaj me sama, a Ti si jedini vječan!” (El-Enbija, 89), Allah, džellešanuhu, rekao je: “Mi mu se odazvasmo i, izliječivši mu ženu, Jahjāa mu poklonismo. Oni su se trudili da što više dobra učine i molili su Nam se u nadi i strahu, i bili su prema Nama ponizni” (El-Enbija, 90).

Ovisno o tome koliko strahopoštovanja ima u srcu, toliko će se ono sačuvati od smutnji i strasti, i Allah će mu omiliti vjerovanje i prikazati mu ga lijepim. Vlasnik takvog srca sigurno neće slijediti put onih koji na Zemlji nered čine. Naprotiv, bit će pouzdan i dat će svoj doprinos sigurnosti i prosperitetu društva. Musliman je onaj od čijih su ruku i jezika mirni drugi muslimani, i ovo plemenito značenje utemeljio je jedan od dvojice Ademovih sinova, kada je rekao: “I kad bi ti pružio ruku svoju prema meni da me ubiješ, ja ne bih pružio svoju prema tebi da te ubijem, jer ja se bojim Allaha, Gospodara svjetova” (El-Maida, 28).

Jedan od plodova strahopoštovanja jeste samilost prema stvorenjima, blagost u komunikaciji i uzvraćanje na grubost blagošću. Na taj način postiže se Allahova milost, kao što kaže Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Milostivima će se Milostivi smilovati”; “Smilujte se onima na Zemlji, smilovat će vam se Onaj na nebesima”.

Donosite salavate na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, podarenu milost i nepresušnu blagodat, to vam je naredba od vašeg Gospodara, Koji je objavio: “Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56) 

Molim Allaha da i meni i vama podari blagoslov u časnom Kurʼanu, i da podari da nam koriste njegovi ajeti i mudra opomena. Rekoh ovo i od Uzvišenog Allaha tražim oprost za sebe, za vas i sve muslimane od svakog grijeha, a tražite i vi, On mnogo prašta i On je milostiv.


Podijeli ovaj post :

Iz iste kategorije :