Sva hvala pripada Allahu Koji je sve stvorio i savršeno uredio! Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinoga, Kome niko nije ravan, Gospodara Koji zna što se zbilo, šta će biti i kako bi se odvilo nešto što se opće neće desiti. Svjedočim da je Muhammed Allahov poslanik i miljenik, čijom misijom svjetlost Zemlju obasja, a milost obuhvati sva stvorenja. Neka su Božiji salavat i selam na njega, na njegovu časnu porodicu, njegove vrle ashabe, bogobojazne i dobroćudne, oni su najodabranija generacija među ljudima.
Poštovani vjernici, savjet upućujem prvenstveno sebi, a i vama, da budemo bogobojazni, Allahu pokorni. Bogobojaznost je uistinu jedini put za spas na ovom i budućem svijetu. Uzvišeni Allah: “O vjernici, bojte se Allaha onako kako se treba bojati i umirite samo kao muslimani!” (Ali Imran, 102)
Čovjek, kad-tad pred ovim prostranim univerzumom, stane, pogleda gore-dolje, i ostane zapanjen kada shvati njegovu ljepotu i veličanstvenost, savršenost i sklad koji su glavna obilježja svijeta čija čuda nikada ne prestaju, niti se sve tajne mogu otkriti. Časni Kur’an podstiče nas da pomno razmišljamo o carstvu nebesa i Zemlje: “Nebesa i Zemlju je sa ciljem stvorio; On noću zavija dan i danom zavija noć.” (Ez-Zumer, 5)
Svakog trena očituje se nadnaravnost i savršenost Allahovog stvaranja. Noć se spušta, a dan odlazi, ili dan nastupa, a noć nestaje. Sve se stalno kreće, a ništa to ne može zaustaviti! Tako od početka samog stvaranja čovječanstvo nije upamtilo da je neki dan kasnije svanuo ili da je sunce ranije izašlo! Ko onda svim tim upravlja?! Ko određuje da se sve odvija savršenim redoslijedom?! Ko određuje da se različite pojave neprestano smjenjuju?!
Kada bi svi ljudi odlučili da će učiniti sve što im je u moći da noć nastupi umjesto dana ili da će dan zamijeniti noću – ne bi to uspjeli. Uzvišeni kaže: “Reci: ‘Kažite vi meni – ako bi Allah dao da vam noć potraje vječno, do Sudnjega dana, koji bog bi vam, osim Allaha, svjetlo dao? Zar ne čujete?’” (El-Kasas, 71–72)
Noć spušta svoje zastore od tmine što su prošarani nježnom srebrenom mjesečevom svjetlošću, kako bi svijet obavila tišina i spokoj, dok plamteća sunčeva svjetiljka obasjava dunjaluk, pokrećući tako život u svemiru i čineći ljude spremnim da nastave privređivati i raditi. Nadnaravnost i savršenost Svog stvaranja, Gospodar ističe, između ostalog, riječima: “I Sunce se kreće do svoje određene granice” (Jasin, 38). Kretnja Sunca je spokojna, konstantna i neprimjetna. S druge strane, Uzvišeni kaže o Mjesecu: “I Mjesecu smo odredili položaje; i on se uvijek ponovo vraća kao stari savijeni palmin prut” (Jasin, 39).
Mjesecu je Uzvišeni odredio položaje i oblike kroz koje prolazi sve dok ne postane tanan mlađak, koji jedva da se vidi koliko je tanak, a koji je savršeno zaobljen. Ko sve to stvori?! Ko učini da Sunce i Mjesec svijetle na nebu?! Ko im putanju precizno odredi?! Ko ih danonoćno održava? Neka je uzvišen Gospodar veličanstveni! “To je Allahovo djelo Koji je sve savršeno stvorio.” (En-Neml, 88)
O drugoj pojavi na ovom svijetu, pred kojom razum zanijemi i koja uvijek izaziva čuđenje, Uzvišeni kaže: “On čini da se morem koristite, da iz njega svježe meso jedete i da vadite nakit kojim se kitite” (En-Nahl, 14); “Zar ne vidiš da lađe Allahovom milošću morem plove da bi vam pokazao neke dokaze Svoje?” (Lukman, 31); “I lađe koje, voljom Njegovom, morem plove?” (El-Hadždž, 56). Kako lađe voljom Njegovom plove? Tako što je Uzvišeni stvorio more na najbolji način, podario da je ljudima lahko da se njime koriste dozvolivši da lađe nosi svojom vodom. Uzvišeni je nadahnuo čovjeka kako da napravi lađu koja neće potonuti pod teškim morskim valovima, i On štiti ljude od oluja i valova na njihovim putovanjima. Uistinu, tako Svemoćni stvara, tako Gospodar Mudri određuje.
Čovjek ne može da ne primijeti očaravajući prizor – zeleni prekrivač koji krasi kopno, kao što Uzvišeni ističe: “U usjevima i među palmama sa plodovima zrelim?” (Eš-Šuara, 148). Tako zemlju prekriva zeleno busenje ukrašeno najljepšim bojama, a iz zemlje niče najdivnije bilje, koje daje različite plodove. Iako istom vodom napojene, neke vrste voća ukusnije su od drugih. Uzvišeni kaže: “Mi ćemo im pružati dokaze Naše u prostranstvima svemirskim, a i u njima samim, dok im ne bude sasvim jasno da je Kur’an istina.” (Fussilet, 53)
Cijelo čovječanstvo ostaje bez riječi pred nadnaravnošću, preciznošću stvaranja i ljepotom koja obuhvata sve aspekte ovog kosmosa. Centri istraživanja svaki dan otkrivaju nam novo čudo koje je utkano u ovaj kosmos. Tako, primjera radi, umjetni sateliti koji plove svemirom otkrivajući razne tajne i podmornice koje odlaze u daleke dubine – konstantno nam donose razna čuda.
Uzvišeni Gospodar tako u svakom vremenskom razdoblju i svakoj generaciji ljudi otkriva nove tajne i dio nadnaravnih pojava ovog svijeta, kako bi se uspostavio dokaz nad njima i kako bi Istina ostala kristalno jasna do Sudnjega dana.
Svako ko hodi Zemljom nužno će uočiti da je stvorena na veličanstven način, da je ravna, prostrana i stabilna, da njome teku rijeke i niču izvori. Brda su joj stamena i nepomična, a zrak čist, osvježava čovjekovu dušu. Kada bi samo, primjera radi, zrak postao otrovan – život bi nestao i sva stvorenja bi uginula. Ipak, djelo je to Allahove milosti, koja obuhvata sve aspekte našeg života, koja nas štiti i dok spavamo i kad smo budni. Sve spomenute pojave mi vidimo vlastitim očima, a zamislimo koliko tek toga ne možemo ni vidjeti, što je, zasigurno, složenije i više nadnaravno.
Kako bismo shvatili obim Božije milosti kada je darovao da Zemlja bude stabilna i sigurna – pogledajmo kakav trag ostavljaju zemljotresi, cikloni i poplave, koji traju samo nekoliko trenutaka. Ko onda učini da Zemlja bude stabilna otkad je život na njoj nastao, tokom svih prošlih razdoblja i generacija? Ko učini da je nepomična i da se ne trese?! U ovom kontekstu važno je istaknuti da su zemljotresi, cikloni i poplave rezultat sistema koji je Uzvišeni odredio Svojim vječnim zakonima, iako svrhu postojanja takvih pojava često ne možemo spoznati. Takve prirodne pojave milost su od Gospodara svjetova, čak i ako ljudima nekada djeluje suprotno tome. Možda će nauka jednog dana moći otkriti uzroke i koristi takvih prirodnih pojava. Ipak, nauka, ma koliko se razvila, neće ponuditi sve odgovore, a naučnik, ma koliko bio oštrouman, ostat će samo jedno slabašno biće. Uzvišeni kaže: “A vama je dato samo malo znanja.” (El-Isra, 85)
Smatrati da su prirodne nepogode koje zadese određen narod u određenom periodu Božije kazne puka su nagađanja bez dokaza, suprotna islamskom vjerozakonu. Iskušenje može biti razlog da se čovjek očisti od grijeha, da se čovjeku na takav način daruje poseban stepen, ili i jedno i drugo.
Nedaća može zadesiti ljude na različite načine: neki mogu biti iskušani težim nedaćama u vidu prirodnih nepogoda, poput gubitka osjećaja sigurnosti, teških iscrpnih ratova, nepravednom vlasti, ili time da im smrt, zarazne i kobne bolesti postanu svakodnevnica.
Nedaće koje zadese neki narod zasigurno su njemu iskušenje od Gospodara, no – također su ispit drugim vjernicima, naročito onima koji su u mogućnosti da pruže pomoć, ali su ruke svoje stisnuli, onima kojima je imetak darovan, ali oni od toga ništa ne udijeliše. Iskušenja su pravi test koji nam pokazuje koliko je samilosti među vjernicima, koliko u duši osjećaju bratstvo.
Uistinu, prirodne nepogode su tragični događaji, veliko iskušenje, čiji trag prevazilazi materijalnu štetu ostavljajući za sobom duševnu bol i različite fizičke posljedice. Kada vidimo razbacane leševe, porušene kuće, iscrpljena tijela, djecu i porodice bez doma, među kojima mnoge nose u duši bol zbog smrti bliske osobe, možda roditelja ili potomka, dok drugi usamljeno stojeći pred Gospodarom iznose bol za izgubljenom porodicom, uz sve bolesti koje su zavladale – naša dužnost, prioritetna i obavezujuća, postaje pružiti podršku i potporu, duševnu i materijalnu pomoć, tako što ćemo pružiti sve što je u našoj moći. Dužnost je pružati utjehu onima koji jecaju od boli, uliti sigurnost u duše povrijeđenih, biti izvor nade, osnažiti ambicije i ponavljati lijepe riječi koje postaju mehlem za rane i odagnavaju tugu, a koje su pokrenute islamskim vrijednostima, poput samilosti, solidarnosti i potpomaganja među vjernicima.
Svako živo biće okusit će smrt. Premda će onoga ko bude iskušan različitim i teškim nevoljama, pri čemu se strpi i nada se nagradi Uzvišenog – milost Uzvišenog Allaha obuhvatiti, bit će mu darovana velika nagrada i bit će mu određen visok stepen u okrilju Gospodara Svemoćnog. Suze koje mu teku niz obraze osvijetlit će mu mezar, a tuga koja mu srce u grudima izjeda zbog gubitka drage osobe pretvorit će se u sreću i ogromnu radost u vječnom Džennetu, dok će mu porodica, koju je izgubio, biti društvo u vrtovima edenskim, gdje će na divanima, jedni prema drugima, sjediti. Uzvišeni kaže: “Tu ih umor neće doticati, oni odatle nikada neće izvedeni biti.” (El-Hidžr, 48) U hadisu Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, stoji: “Ko bude ubijen na Allahovom putu, on je šehid. Ko umre od kuge, on je šehid. Ko se utopi u vodi, on je šehid. Ko umre od gripe, on je šehid. Ko podlegne uslijed stomačne bolest, on je šehid. Ko umre u požaru, on je šehid. Ko umre pod ruševinama, on je šehid. Trudnica koja umre zbog djeteta smatra se šehidom.”
Poštovani vjernici! Spokojna vjernička srca znaju da jedan od razloga što su uspostavljeni ovi vječni Božiji zakoni jeste da cijeli ummet uzme pouku, da se vjernici osvijeste i počnu popravljati svoje stanje, da zatraže utočište kod Allaha, da se tuđe pravo povrati, da se grijeha okanimo i Gospodaru svome se iskreno pokajemo.
Uzvišeni kaže: “A čovjek ne zna šta će sutra zaraditi i ne zna čovjek u kojoj će zemlji umrijeti.” (Lukman, 34)
Također, treba imati na umu riječi Uzvišenog: “A čuda šaljemo samo da zastrašimo.” (El-Isra, 59)
Imam Buhari bilježi hadis koji prenosi Ebu Hurejra, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Sudnji dan neće nastupiti sve dok znanje ne bude izuzeto, dok zemljotresi ne postanu česti, dok vrijeme ne počne brzo prolaziti, dok se ne pojave razna iskušenja, a ubistva ne postanu česta pojava, i sve dok imetka ne bude u izobilju, više nego što su ljudske potrebe.”
Poštovani vjernici, donesimo salavat i selam na Poslanika što uputu donosi, jer nam Uzvišeni to u Svojoj Knjizi naređuje: “Allah i meleki Njegovi blagosilju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)
Gospodaru naš, blagoslovi našeg poslanika Muhammeda i rod Muhammedov, kao što si blagoslovio Ibrahima i rod Ibrahimov. Zaista si Ti hvaljen i slavljen. Gospodaru naš, obaspi blagodatima Muhammeda i rod Muhammedov, kao što si obasuo blagodatima Ibrahima i rod Ibrahimov. Zaista si Ti hvaljen i slavljen!
Gospodaru naš, smiluj se četverici pravednih halifa, drugim ashabima i svima onima koji ih slijede u dobru do Sudnjeg danu. Gospodar naš, smiluj se i nama jer si Ti, uistinu, od milostivih najmilosniji.
Gospodaru naš, zaštiti nas skupoće i epidemije, kamate i bluda, zemljotresa i teških nedaća! Gospodaru, zaštiti nas od smutnji, koje zadese čovjeku vjeru ili zajednicu cijelu. Gospodaru naš, udalji sve nevolje od naše domovine i svih muslimanskih zemalja. Uistinu, Ti si Gospodar svemoćni. Gospodaru naš, smiluj se umrlima, podari njihovim porodicama strpljenje, a ozdravljenje daruj povrijeđenima i bolesnima.
“Gospodaru naš (…) sami smo sebi krivi, i ako nam Ti ne oprostiš i ne smiluješ nam se, sigurno ćemo biti izgubljeni.” (El-A’raf, 23)
“Gospodaru naš, oprosti nama i braći našoj koja su nas u vjeri pretekla i ne dopusti da u srcima našim bude imalo zlobe prema vjernicima; Gospodaru naš, Ti si, zaista, dobar i milostiv!” (El-Hašr, 10)
“Gospodaru naš, podaj nam dobro i na ovome i na onome svijetu, i sačuvaj nas patnje u Ognju!” (El-Bekara, 201)
“Allah zahtijeva da se svačije pravo poštuje, dobro čini, i da se bližnjima udjeljuje, i razvrat i sve što je odvratno i nasilje zabranjuje; da pouku primite, On vas savjetuje.” (En-Nahl, 90)
Znajte da vam je Allah naredio da donosite salavate i selame na Njegovog Vjerovjesnika, pa je rekao u mudroj Objavi: “Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)
Molim Allaha da i meni i vama podari blagoslov u časnom Kurʼanu, i da podari da nam koriste njegovi ajeti i mudra opomena. Rekoh ovo i od Uzvišenog Allaha tražim oprost za sebe, za vas i sve muslimane od svakog grijeha, a tražite i vi, On mnogo prašta i On je milostiv.