Hvala Allahu, Blagom, Uzvišenom. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji nema druga, Gospodara Arša Plemenitog, i svjedočim da je naš vjerovjesnik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, neka su na njega najvredniji salavat i selam. O muslimani, oporučujem sebi i vama bogobojaznost.
O muslimani, mjesec ramazan je mjesec posta, noćnog namaza, milostinje, darežljivosti, dobročinstva, spominjanja Allaha, dove i učenja Kur’ana. Najbolji i najvrjedniji ibadet, a posebno u ramazan, jeste učenje govora Milostivog, uz duboko promišljanje, podsjećanje i razumijevanje njegovih poruka. Uzvišeni kaže: “O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste se grijeha klonili.” (El-Bekara, 183)
Allahov Poslanik, prema predaji koju prenosi Ibn Abbas, radijallahu anhu, bio je najdarežljiviji čovjek, a najdaraželjiviji je bio u ramazanu, kada ga je posjećivao Džibiril, alejhis-selam, a posjećivao ga je svaku noć ramazana, i pred njim je učio Kur’an. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nakon susreta sa Džibrilom, bio je darežljiviji od blagog povjetarca koji donosi kišu.” (Muttefekun alejhi)
O muslimani, jedna od najvećih intencija Kur’ana jeste uzimanje pouke iz njegovih značenja i uputa, postupanje u skladu sa njegovim naredbama i smjernicama, zaustavljanje kod njegovih granica, postizanje svijesti o veličini i uzvišenosti Onoga Koji ga je objavio i obožavanje samo Njega. Čovjek je u nasušnoj potrebi za spoznajom svoga Tvorca i Boga, polazeći od onoga što je On objavio o Sebi u Svojoj Knjizi, kako bi na taj način ubrao najljepše plodove u vidu veličanja svoga Gospodara i ispunjavanja Njegovih prava na najpotpuniji način i u najpotpunijoj formi. Kur’an je Allahov govor, preko kojeg se On predstavlja Svojim robovima, putem Svojih savršenih svojstava i najljepših imena.
Nekada se predstavlja svojstvima dostojnim svakog poštovanja, veličine i uzvišenosti, a kao posljedica spoznaje tih svojstava poginju se vratovi, primiruju duše, utišavaju glasovi i oholost se topi u dušama kao što se so topi u vodi.
Nekada se predstavlja svojstvima savršenstva i ljepote; savršenstva Njegovih imena i ljepote Njegovih svojstava i djela ukazuju na savršenstvo Njegovog bića, plijeneći, tako, svu ljubav iz čovjekovog srca, koje je spoznalo ljepotu i savršenstvo Njegovih svojstava, i koje se oslobodilo svake ljubavi osim ljubavi prema Njemu, i ako neko pokuša iz njega odvojiti samo jedan dio te ljubavi za sebe, ono će to beskompromisno odbiti, i zadržat će svu ljubav za Njega, prirodno i bez ikakvog prenemaganja.
Nekada se predstavlja svojstvima milosti, dobročinstva i blagosti, s ciljem da, u ljudskoj duši, probudi snagu nade i želje za činjenjem dobra, osnaži čovjekov karakter i ambicije i usmjeri ga prema njegovom Gospodaru. “Gonič” nade uspješno vodi svoje “stado” do željenog cilja. Sve što je nada snažnija, snažniji je i čovjekov nagon za činjenjem dobra.
Nekada se predstavlja svojstvima pravednosti, osvete, srdžbe, kazne i gnjeva, kako bi sputao dušu koja naređuje zlo, slomio ili oslabio njenu snagu i nagon za ispunjenjem zabranjenih prohtjeva i želju za činjenjem harama, i kako bi se duša sama povukla i priskrbila sebi svoj udio u strahu, strahopoštovanju i čuvanju od kazne Stvoritelja.
U nekim ajetima, naš Uzvišeni Gospodar, predstavlja se svojstvima naredbe, zabrane, ugovora, oporuke, slanja poslanika, spuštanja knjiga, propisivanja zakona, kako bi u dušama potakao snagu pokornosti i izvršavanja Njegovih naredbi, njihovog dostavljanja ljudima, međusobnog preporučivanja, spominjanja i podsjećanja, vjerovanja u Objavu, povinovanja Njegovim zahtjevima i klonjenja Njegovih zabrana.
U drugim ajetima, Stvoritelj se predstavlja Svojim robovima kao Onaj Koji sve čuje, sve vidi i sve zna, što u njihovim dušama potiče osjećaj stida od toga da ih njihov Gospodar vidi u nečemu što On prezire, ili čuje od njih ono što prezire, ili da skrivaju u svojoj nutrini ono što On prezire, i dovodi ih u stanje da svi njihovi postupci, riječi i misli budu odmjereni i izvagani vagom šerijata.
U nekim ajetima, opet, Uzvišeni se predstavlja kao Onaj Koji je dovoljan Svojim robovima, i Koji se brine o njihovim potrebama, opsrbljuje ih, otklanja od njih nedaće i nevolje, pomaže i štiti Svoje bliske robove i stoji na njihovoj strani, što u njihovim dušama potiče, razvija i jača snagu oslonca na Allaha, prepuštanja svih stvari Njemu, zadovoljstva svime što im se, Njegovom voljom, dešava, a čime je On zadovoljan. Oslonac, pouzdanje, je svojstvo koje proizlazi iz svijesti roba o Allahovoj dovoljnosti, Njegovom najboljem izboru za njega, povjerenja u Njega i zadovoljstva onim što On čini prema njemu i bira za njega.
Pokrenite svoja srca časnim Kur’anom, veličajte njime svoga Stvoritelja, očistite njime svoje tijelo, popravite njime svoje ponašanje, tretirajte ga u svojim životima kao dušu za tijelo, pitku i slatku vodu za ožednjelog, i prihvatite ga kao svjetlost koja vam osvjetljava put. Džerir ibn Abdullah rekao je: “Oporučujem vam bogobojaznost i oporučujem vam Kur’an, jer je on svjetlost u tamnoj noći i putokaz u danu.”
Poštovani vjernici, čitajte i učite Kur’an, bistrog i trezvenog srca, ispunjenog ljubavlju, veličanjem i strahopoštovanjem prema Allahu i željom da razumijete Njegov govor. “U tome je, zaista, pouka za onoga ko razum ima ili ko sluša, a priseban je.” (Kāf, 37)
Sulejman el-Havas rekao je: “Rekao sam sebi: ‘Uči Kur’an kao da si ga čuo od Allaha kada ga je objavljivao’, pa sam nakon toga osjetio slast u njegovom učenju.”
O ljudi, oporučujem sebi i vama bogobojaznost, u njoj je uspjeh i spas. O muslimani, ovaj mjesec je škola odgoja, u kojoj se stječu najljepše osobine i najviše moralne vrijednosti. O vjernici, budite u ovom mjesecu i u kompletnom svom životu na najvećem mogućem stepenu lijepog ponašanja, u riječima, djelima i odnosu prema drugima, jer je jedna od intencija posta da čovjeka sačuva od nepristojnosti i uznemiravanja drugih ljudi, spriječi ga da nanosi štetu bilo kome i da ga udalji od svih oblika ružnog ponašanja, grubosti i nepristojnosti. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Kada neko od vas bude postio, neka ne podiže svoj glas (ne viče, ne galami), i neka ne govori nepristojne riječi, a ako ga neko bude vrijeđao ili psovao, neka kaže: ‘Ja postim.’” (Muttefekun alejhi)
Buhari bilježi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko ne ostavi lažno svjedočenje i postupanje po njemu, i nepristojno ponašanje, neka zna da Allahu nije potrebno ni da ostavlja hranu i piće.”
Allah nam je naredio veličanstvenu stvar, da donosimo salavate i selame na našeg prvaka, vjerovjesnika i miljenika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem. Allahu moj, smiluj se, spasi i blagoslovi Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, njegovu porodicu i sve ashabe.