Sva hvala i zahvala pripadaju Allahu. Njega hvalimo, od Njega pomoć i oprost tražimo, i Njemu se utječemo od zla naših duša i naših loših djela. Koga Allah uputi na Pravi put, nikoga ga u zabludu ne može odvesti, a koga On u zabludi ostavi, niko ga ne može uputiti. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji nema druga, i svjedočim da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, neka su na njega Allahova milost, blagoslov i spas, i na njegovu porodicu i ashabe. Bojte se Allaha onako kako Ga se treba bojati, i budite svjesni Njegovog nadzora, u tajnosti i javnosti.
O muslimani, znanje o Allahu je uzvišen stepen, a najveća deredža imana, vjerovanja, jeste ostvarenje čvrstog ubjeđenja u Allaha, Njegovog Poslanika i Njegovu vjeru, i nju je moguće postići čvrstom spoznajom u srcu, koju neće moći oslabiti sumnje niti pokolebati iskušenja. Pozicija jekina – čvrstog ubjeđenja u odnosu na iman – vjerovanje je kao pozicija duše u odnosu na tijelo. Ibn Mesud, radijallahu anhu, rekao je: “Jekin je sav iman, a prvi jekin je ubjeđenje u Gospodara, kao što su Allahovi poslanici govorili svojim narodima: ‘Zar se može sumnjati u Allaha, Stvoritelja nebesa i Zemlje?’ (Ibrahim, 10), tj. vi znate i priznajete da ne može biti sumnje u Allahovo postojanje i jednoću.” Na najvećem stepenu su oni koji su čvrsto ubijeđeni, i kada je Allah, džellešanuhu, htio da poveća i osnaži vjerovanje Svome prijatelju Ibrahimu, alejhis-selam, On mu je pokazao carstvo nebesa i Zemlje, kako bi postigao ovaj visoki stepen. Uzvišeni kaže: “I Mi pokazasmo Ibrahimu carstvo nebesa i Zemlje da bi čvrsto vjerovao.” (El-En’am, 75) U tumačenju ovog ajeta Ibn Kesir kaže: “Pojasnili smo mu dokaze u kosmosu i stvaranju koji upućuju na Njegovu jednoću, i da nema drugog gospodara osim Njega.”
Ibadet, makar bio i neznatan, ako se čini s čvrstim ubjeđenjem, podiže čovjeku stepen kod Allaha. Bekr ibn Abdullah el-Muzeni, Allah mu se smilovao, rekao je: “Ebu Bekr, radijallahu anhu, nije pretekao druge ashabe mnoštvom namaza i posta, nego čvrstim ubjeđenjem u srcu.” Allah, džellešanuhu, odlikovao je uputom i uspjehom ljude s čvrstim ubjeđenjem. Uzvišeni kaže: “I onima koji budu vjerovali u ono što se objavljuje tebi i u ono što je objavljeno prije tebe, i onima koji u onaj svijet budu čvrsto vjerovali. Njima će Gospodar njihov na Pravi put ukazati i oni će ono što žele ostvariti.” (El-Bekara, 4–5)
Oni će imati koristi od posmatranja Allahovih dokaza i znamenja. Uzvišeni kaže: “Na Zemlji su dokazi za one koji čvrsto vjeruju.” (Ez-Zarijat, 20)
U čijm srcu se nađe jekin – čvrsto ubjeđenje, on će, svojim srcem, obožavati Allaha potpuno, onako kako On to voli, kroz strah, nadu, pouzdanje u Allaha i druge ibadete. Ibn Kajjim, Allah mu se smilovao, rekao je: “Iman je srce i srž islama, a jekin – čvrsto ubjeđenje je srce i srž imana.” Allah, džellešanuhu, stvorio je ljude sa urođenom spoznajom i priznavanjem Njega, a priznanje Njegovog rububijjeta – da je On Gospodar, Vladar, Vlasnik, Stvoritelj i Opskrbitelj zahtijeva Njegovo obožavanje. Svako stvorenje osjeća, duboko u sebi, potrebu za vjerovanjem u Njegovu jednoću, priznanjem Njegovog postojanja i obožavanjem. Uzvišeni kaže: “Ti upravi lice svoje vjeri, kao pravi vjernik, vjeri, djelu Allahovu, prema kojoj je On ljude načinio – ne treba se mijenjati Allahova vjera, jer to je prava vjera.” (Er-Rum, 30) Allah, džellešanuhu, podstiče ljude da posmatraju znamenja koja ukazuju na Njega. “Reci: ‘Posmatrajte ono što je na nebesima i na Zemlji!’” (Junus, 101)
Putevi spoznaje Allaha i dokazi koji ukazuju na Njegovo postojane i dostojnost obožavanja su mnogobrojni, nema im kraja. On, u svakoj stvari, ima dokaz za Sebe, i sve što je u kosmosu ukazuje na Njega. Uzvišeni kaže: “Potanko izlaže dokaze da biste se uvjerili da ćete pred Gospodara svoga stati.” (Er-Ra’d, 2)
Jedan od najvećih dokaza Njegovog postojanja jesu Njegova stvorenja. Nema nijedne stvari u kosmosu a da Allah nije njen Stvoritelj, jer je općeprihvaćeno pravilo, u ljudskom srcu i razumu, da ono što je stvoreno nije stvorilo samo sebe, da ne može postojati bez onoga koji je učinio da ono postoji i da svaka posljedica ima svoj uzrok. “Zar su oni bez Stvoritelja stvoreni ili su oni sami sebe stvorili?! Zar su oni nebesa i Zemlju stvorili?! Ne, nego oni neće da vjeruju.” (Et-Tur, 35–36)
Mušica, svojom sićušnošću, i nebesa, svojom veličnom, ukazuju na Njegovu veličinu. “Allah se ne ustručava da za primjer navede mušicu ili nešto sićušnije od nje.” (El-Bekara, 26) Njegova mnogobrojna i raznovrsna stvorenja zadivljujući su dokaz Njegovog postojanja, i ukazuju na savršenstvo Njegovih svojstava i djela. On je izveo stvorenja ni iz čega, stvorio je jedinke sa njihovim specifičnim svojstvima, proveo ih kroz različite faze i upravlja njihovim stanjima. “… i stvaranje vas i životinja, koje je razasuo, dokazi su za ljude koji su čvrsto uvjereni.” (El-Džasije, 4) Promjene njihovih svojstava učinio je vidljivim ljudskom oku. “U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene.” (Ali Imran, 190)
On je stvorio i prostro Zemlju, pripremio je za boravak i kretanje po njoj i učvrstio je postojanim brdima da ne bi potresala one koji su na njoj. “a po Zemlji planine nepomične razbacao da vas ne trese, i po njoj životinje svih vrsta razasuo. Mi s neba kišu spuštamo i činimo da po njoj niču svakovrsne plemenite biljke.” (Lukman, 10) Žito, grožđe, masline, nar, bašče i voće koje se napaja jednom vodom, a različitih je boja i okusa. Različite i čudne vrste stoke, koje zasićuju onoga ko se hrani njihovim mesom, nose na svojim leđima jahače i svojim vlasnicima obezbjeđuju materijalnu neovisnost. Uzvišeni kaže: “Allah je za vas stvorio životinje, da na nekima jašete, a neke da jedete” (Gafir, 79), što izaziva divljenje kod onih koji ih posmatraju: “ona vam je ukras kad je sa ispaše vraćate i kad je na pašu izgonite” (En-Nahl, 6).
Životinje nose i prenosi terete iz jednog u drugo mjesto, njihova koža je odjeća, njihova vuna je zaštita, a njihova dlaka je ukras. “To je Allahovo djelo; a pokažite Mi šta su drugi, mimo Njega, stvorili? Ništa! Mnogobošci su u pravoj zabludi.” (Lukman, 11)
U morima su razna čuda, puna su opskrbe, blaga, bisera i dragulja. Na njihovim “leđima” plove lađe natovarene raznim potrepštinama, udaraju ih valovi sa svih strana, a one su poput brda stamenih. Onaj ko ih posmatra, veliča i slavi Allaha, Jedinog. “Ti vidiš lađe kako po njemu sijeku vodu da stječete iz obilja Njegova, da biste bili zahvalni.” (Fatir, 12)
Uzdignuto nebo, ukrašeno zvijezdama, koje je On učinio orijentirima i vremenskim znakovima i putokazom u tminama kopna i mora, i ogromno Sunce čijom se toplotom griju, i blistavi Mjesec koji osvjetljava noć i upućuje zbunjenog.
I u samom čovjeku je najveći dokaz koji ukazuje na njegovog Stvoritelja. Stvorio ga je, nakon nepostojanja, od hude i bezvrijedne tekućine, pa ga je u meso i kosti pretvorio, a zatim ga kao novo stvorenje izveo, koje čuje, vidi, govori i šuti, uzima i daje, odlazi i dolazi, podučio ga nakon neznanja, opskrbio nakon nemanja, ukrasio ga pameću i uputio ka onome u čemu je korist za njega, uljepšao njegov lik, uzvisio ga i potčinio mu sve oko njega. “Mi ćemo im pružati dokaze Naše u prostranstvima svemirskim, a i u njima samim, dok im ne bude sasvim jasno da je Kur’an istina.” (Fussilet)
Osim što je stvorio stvorenja, On je Svoju kreaciju doveo do potpunog savršenstva i pobrinuo se za svoja stvorenja. Njegova briga o stvorenjima jasno se očituje u njihovim skladnim oblicima i međusobnoj povezanosti. “Gospodar naš je Onaj Koji je svemu onom što je stvorio dao ono što mu je potrebno, zatim ga, kako da se time koristi, nadahnuo.” (Taha, 50)
Jedan od dokaza Njegovog postojanja jeste uređenost kosmosa, koji je savršeno stvorio, i njegovo kretanje u skladu sa zakonitostima i konstantama koje se ne mijenju, nema slučajnosti, nereda, nedostatka niti poremećaja. “Nit’ Sunce može Mjesec dostići nit’ noć dan prestići, svi oni u svemiru plove.” (Jasin, 40)
U kosmosu ne postoji precizniji red od onoga koji je On uspostavio i od onoga što je On htio za Svoja stvorenja. Stvorio je suprotnosti, kako bi upotpunio korist, i spojio je oprečnosti kako bi se pokazala Njegova mudrost, noć i dan, vrućinu i hladnoću, tamu i svjetlo, a uz to, sve je stvorio s mjerom, i sve se dešava prema preciznim razmjerama, nema nesklada i nema kolizije. “… ti u onome što Milostivi stvara ne vidiš nikakva nesklada.” (El-Mulk, 3)
Allah, džellešanuhu, rasporedio je opskrbu, dao stvorenjima osjetila i sposobnosti, darovao razum i znanje i svaku stvar uputio na ono u čemu je njen opstanak i egzistencija. “… Koji sve stvara i čini skladnim, i Koji sve s mjerom određuje i nadahnjuje.” (El-A’la, 2–3)
Ptice svako jutro napuštaju svoja gnijezda gladne, a uvečer se vraćaju site; ribe u dubinama mora ne ostaju uskraćene za svoju opskrbu; pčele se hrane raznovrsnim plodovima i prave kuće na vrhovima planina; mravi u svojim skrovištima skladište najkorisniju hranu, a Njegova opskrba dospijeva i do embrija u utrobama njihovih majki i do zvijeri u udaljenim krajevima. Njegova djela nedostupna su drugima i niko s njim ne učestvuje u njima. On jedini daje život i smrt, izvodi iz živog neživo i iz neživog živo, i “On čini da zora sviće, On je noć odredio za počinak” (El-En’am, 96).
Gsopodar izaziva one koji ne vjeruju u Njega da stvore nešto što je On stvorio i da Mu se suprotstave u onome što On radi, kako bi pokazao njihovu nemoć i slabost. “O ljudi, evo jednog primjera, pa ga poslušajte: ‘Oni kojima se vi, pored Allaha, klanjate ne mogu nikako ni mušicu stvoriti, makar se radi nje sakupili. A ako bi im mušica nešto ugrabila, oni to ne bi mogli od nje izbaviti; nejak je i onaj koji se klanja, a i onaj kome se klanja!’” (El-Hadždž, 73)
Izaziva ih, također, da načine Objavu sličnu Njegovoj ili bar jedan njen dio, ali oni to ne mogu. “A ako sumnjate u ono što objavljujemo robu Svome, načinite vi jednu suru sličnu objavljenim njemu, a pozovite i božanstva vaša, osim Allaha, ako istinu govorite” (El-Bekara, 23); “Sama je istina, zbilja, sve ovo – zato hvali ime Gospodara svoga Veličanstvenog!” (El-Vakia, 95–96).
O muslimani, osnova imana ne može opstati i dati svoje prave plodove ako se čovjek ne brine o njemu i ne unapređuje ga. Rob neće postići suštinu vjerovanja sve dok od sebe ne odbaci i najmanju sumnju, i ne bude čvrsto vjerovao u istinitost Objave i savršenstvo Gospodara, i ne bude obožavao samo Njega i nikog drugog, i ne bude čvrsto vjerovao u proživljenje nakon smrti, a to je osnova na kojoj se zasnivaju sve poslanice.
Znajte da vam je Allah naredio da donosite salavate i selame na Njegovog Vjerovjesnika, pa je rekao u mudroj Opomeni: “Allah i meleki Njegovi blagosilju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav.” (El-Ahzab, 56)