Hvala Allahu, Onome Čija milost i znanje obuhvataju sve, i Koji sve stvara i čini skladnim, i Koji sve s mjerom određuje i nadahnjuje. Njegove blagodati ne prestaju, i Njegova dobra ne mogu se pobrojati. Hvalim Ga, slavljen neka je On, zahvaljujem Mu i tražim oprosta od Njega. Svjedočim da nema boga osim Allaha, Jedinog, Koji druga nema, ko bude slijedio Njegovu uputu, neće zalutati i neće nesretan biti, a ko se od Njegove opomene okrene, On će teškim životom živjeti i na Sudnjem danu će slijep proživljen biti, i svjedočim da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Allahov rob, poslanik, odabranik i prijatelj, poslan s milošću i uputom, neka su na njega Allahova milost, spas i blagoslov, i na njegovu porodicu i ashabe, i sve one koji slijede njihov put.
O vjernici, oporučujem sebi i vama bogobojaznost, u kojoj su sreća i spas na dunjaluku i ahiretu. Onaj ko vjeruje u ahiret, postupat će po onome što je čuo i čime je opomenut, a ko bude gajio nadu u dug život, imat će slaba djela, sve što će doći je blizu. “I bojte se Dana kada ćete se svi Allahu vratiti, kada će se svakome ono što je zaslužio isplatiti – nikome krivo neće učinjeno biti.” (El-Bekara, 281)
Ummete islama, jedna od najmučnijih situacija ljudima jeste Sudnji dan, sa svojim strahotama i zastrašujućim stanjima. “I u rog će se puhnuti, i umrijet će oni na nebesima i oni na Zemlji, ostat će samo oni koje bude Allah odabrao; poslije će se u rog po drugi put puhnuti i oni će, odjednom, ustati i čekati.” (Ez-Zumer, 68)
Ljudi će biti proživljeni bosi, goli i neobrezani, a sa svakim od njih bit će vodič koji će ga voditi i svjedok koji će svjedočiti protiv njega. Neki će biti nasmijani i radosni, a drugi uplakani i tužni. Neki će dobiti knjigu u desnu, a neki u lijevu ruku, ili iza leđa. Čestiti će, kao uzvanici, pred Milostivim biti sakupljeni, a grešnici će žedni u Džehennem biti potjerani. “… onaj kome bude knjiga njegova u desnu ruku njegovu data, lahko će račun položiti” (El-Inšikak, 7–8), i reći će radosno i zadovoljno: “Evo vam, čitajte knjigu moju, ja sam čvrsto vjerovao da ću račun svoj polagati” (El-Hakka, 19–20). “A onaj kome bude knjiga njegova iza leđa njegovih data, propast će prizivati” (El-Inšikak, 10–11), i reći će: “Kamo sreće da mi knjiga moja ni data nije i da ni saznao nisam za obračun svoj!” (El-Hakka, 25–26).
Braćo u vjeri, u tom danu bit će postavljen mizan, i to je stvarna vaga koja će imati dva tasa, na kojoj će pretegnuti dobra ili loša djela, i koju razum ne može pojmiti, i mjerit će i malo i veliko. Imam Ahmed je rekao: “Mizan je stvaran, i njime će se vagati dobra i loša djela, onako kako Allah bude htio.”
Uzvišeni kaže: “Mi ćemo na Sudnjem danu ispravne terazije postaviti, pa se nikome krivo neće učiniti; ako nešto bude teško koliko zrno gorušice, Mi ćemo za to kazniti ili nagraditi. A dosta je to što ćemo Mi račune ispitivati.” (El-Enbija, 47) Vjerodostojni tekstovi iz Kur’ana i sunneta potvrđuju da će čovjek i njegovo djelo, i knjiga njegovih djela, biti stavljeni na mizan na Sudnjem danu. U Musnedu imama Ahmeda navodi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Na Sudnjem danu postavit će se terazije, i bit će doveden čovjek i njegova djela će se staviti na vagu i prevagnut će loša djela. Bit će mu naređeno da ide u Vatru, i kada ga povedu prema Vatri, zovnut će glasnik Milostivog: ‘Ne žurite, ne žurite! Ostalo mu je još nešto.’ Zatim će se donijeti cedulja na kojoj piše: ‘La ilahe illallah’, stavit će se na vagu i prevagnut će.” Na ovoj vagi težina će se mjeriti prema vjerovanju i dobrim djelima, a ne prema veličini tijela.
Buhari i Muslim bilježe da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Na Sudnjem danu doći će čovjek, visok i debeo, a bit će od stanovnika Vatre, kod Allaha neće imati nikakvu vrijednost. Čitajte: ‘… i na Sudnjem danu im nikakva značaja nećemo dati’ (El-Kehf, 105).”
Ibn Mesud, radijallahu anhu, htio je da otrgne grančicu eraka kako bi Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, napravio misvak, a imao je mršave potkoljenice, pa je puhnuo vjetar i otkrio ih, i ljudi su mu se smijali. Poslanik, sallallahu alejhi ev sellem, upitao ih je: “Čemu se smijete?” “Mršavosti njegovih potkoljenica, Allahov Poslaniče”, odgovorili su. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče im: “Tako mi Onoga u Čijoj je ruci moja duša, njegove potkoljenice će na mizanu biti teže od brda Uhud.” (Ahmed)
O vjernici, jedna od strahota Sudnjeg dana jeste precizno vaganje djela: čovjekovo srce će se cijepati, njegova nevolja će porasti, zaboravit će na porodicu i prijatelje, i bit će zaokupiran onim što će vidjeti pred sobom. Iščekivat će “plod” svojih djela. Neće se moći smiriti sve dok ne vidi hoće li njegova dobra ili loša djela prevagnuti. Čija dobra djela prevagnu, bit će pozvan pred skupom, u kojem će biti i oni potonji i oni posljednji: “Taj i taj je postigao je sreću, i nikada više neće biti nesretan”, a čija loša djela prevagnu, bit će pozvan naočigled svih: “Taj i taj je upropašten i nikada više neće biti sretan”. Ebu Davud bilježi da se Aiša, radijallahu anha, sjetila Džehennema pa je zaplakala. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upitao ju je: “Zašto plačeš?”, a ona je odgovorila: “Sjetila sam se Džehennema pa sam zaplakala, i naumpalo mi je hoće li ljudima biti na umu njihove porodice na Sudnjem danu?” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: “Na tri mjesta niko nikome neće naumpasti: prilikom vaganja djela, sve dok ne bude znao hoće li pretegnuti njegova loša ili dobra djela; prilikom dodjeljivanja knjiga, kada se kaže: ‘Evo vam, čitajte knjigu moju’ (El-Hakka, 19), sve dok ne bude znao hoće li dobiti knjigu u desnu ili lijevu ruku ili iza leđa; i prilikom prelaska preko sirat-ćuprije, kada ispred njega bude Džehennem. ‘Pa kad se u rog puhne, tada rodbinskih veza među njima neće biti i jedni druge neće ništa pitati. Oni čija dobra djela budu teška, oni će želje svoje ostvariti, a oni čija dobra djela budu lahka, oni će posve izgubljeni biti, u Džehennemu će vječno boraviti’ (El-Mu’minun, 101–103).” Allah, džellešanuhu, iz Svoje velike milosti prema ovom ummetu, podarit će da Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bude uz njih prilikom vaganja djela i olakša im njegove strahote, i zauzima se za njih. Tirmizi bilježi od Enesa, radijallahu anhu, da je rekao: “Upitao sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, hoće li se zauzimati za mene, pa je rekao: ‘Da, učinit ću to.’ Ponovo sam upitao: ‘Allahov Poslaniče, gdje ću te potražiti?’, a Poslanik, sallallhu alejhi ve sellem, mi reče: ‘Potraži me kod sirat-ćuprije.’ Rekao sam: ‘Ako te tamo ne nađem?’ ‘Potraži me kod mizana’, reče on. ‘A ako te ni tamo ne nađem?’, upitao sam. ‘Potraži me kod Havda, jer ću sigurno biti na jednom od ova tri mjesta!’, odgovori on. Najsretniji ljudi zbog Poslanikovog šefata na Sudnjem danu bit će ehlut-tevhid vel-ihlas, oni koji su iskreno obožavali Jednog Boga, a od Allahove dobrote prema Njegovim robovima jeste da je proširio krug djela koja će na vagi imati posebnu težinu. Među najvrednijim djelima, poslije tevhida, jeste lijepo ponašanje, koje je lahko, nasmijano i vedro lice, blag govor, ustrajnost u vjeri, otklanjanje nevolje, lijepa riječ, praštanje, dobročinstvo, dobročinstvo prema roditeljima. Najviše ljudi ući će u Džennet zbog lijepog ponašanja. S lijepim ponašanjem čovjek dostiže stepen postača i klanjača, štaviše, čovjek s lijepim ponašanjem najdraži je Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, i najbliži njemu na Sudnjem danu. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, imao je najljepše i najpotpunije ponašanje, bio je najplemenitije ćudi, najvedrijeg lica, najmilostivijeg srca, najblaže naravi i najviše je praštao ljudima. Tirmizi bilježi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ništa na Sudnjem danu neće biti teže na vjernikovoj vagi od lijepog ponašanja.” Jedna od stvari koje će pojačati tas dobrih djela na vagi na Sudnjem danu jeste prisustvovanje, klanjanje i ispraćaj dženaze. Buhari i Muslim bilježe da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko prisustvuje dženazi dok se ne klanja namaz, imat će kirat, a ko ostane dok se ne ukopa, imat će dva kirata.” Neko upita: “Šta su dva kirata?”, a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: “Dva ogromna brda (dobrih djela)? Ko želi da pojača svoja dobra djela na vagi neka što više zahvaljuje Allahu i neka Ga veliča. Muslim bilježi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Čistoća je pola imana, ‘elhamdulillah’ ispunjava vagu, ‘subhanallah’ i ‘elhamdulillah’ ispunjavaju prostor između nebesa i Zemlje, a dvije riječi su drage Milostivom, lahke na jeziku, teške na vagi: ‘Subhanallahi ve bi hamdihi, subhanallahil azim!’” Džuvejrijja, radijallahu anha, prenosi da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, izašao iz njene odaje ujutro nakon što je klanjao sabah-namaz, a ona je ostala na mjestu na kojem je obavila namaz, zatim se vratio nakon što je odmakao dan i zatekao je u istom stanju, Allah njome bio zadovoljan i učinio je zadovoljnom. Poslanik je upitao: ‘Cijelo ovo vrijeme ostala si ovdje, onako kako sam te ostavio?’ ‘Jesam’, odgovorila je. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, tada reče: ‘Kada sam otišao od tebe, triput sam izgovorio četiri riječi, koje kada bi se izmjerile s tvojim riječima, pretegnule bi ih, a one su: ‘Subhanallahi ve bi hamdihi, adede halkihi, ve rida nefsihi, ve zinete aršihi ve midade kelimatihi.’” (Muslim)
Blago onome čija dobra djela prevagnu, a teško onome čija loša djela prevagnu. Uzvišeni kaže: “Mjerenje tog dana bit će pravedno: oni čija dobra djela prevagnu, oni će šta žele postići; a oni čija dobra djela budu lahka, oni će, zato što dokaze Naše nisu priznavali, stradati.” (El-A’raf, 8–9)
O vjernici, vjerovanje u vaganje djela na Sudnjem danu ima velike koristi, a od tih koristi su znanje i ubjeđenje u apsolutnu pravednost Gospodara svjetova. Imam Ibn Ebu Izz, Allah mu se smilovao, rekao je: “Da nema nijedne druge mudrosti u vaganju djela osim pokazivanja Allahove pravde prema svim Njegovim robovima, bilo bi dovoljno, jer niko više od Njega ne voli pravdu i otkloniti sve isprike i izgovore, i zbog toga je poslao poslanike da donesu radosnu vijest i opomenu ljude, a gdje su tek druge mudrosti koje mi ne možemo dosegnuti.”
Uzvišeni kaže: “Onaj ko bude uradio koliko trun dobra – vidjet će ga, a onaj ko bude uradio koliko trun zla – vidjet će ga.” (Ez-Zilzal, 7–8)
Vjerovanje u vaganje djela uzrok je ulaganja truda u činjenju djela koja će pojačati njegovu vagu. Ne treba potcijeniti dobro djelo, ma koliko ono količinski bilo malo, jer možda jedno dobro djelo pretegne na vagi i bude uzrokom ulaska u Džennet. Na Sudnjem danu neki će ljudi biti na bedemima, između Dženneta i Džehennema, a to su oni koji budu imali jednako dobrih i loših djela, pa kada pogledaju prema stanovnicima Dženneta, poželjet će samo jedno dobro djelo kako bi im se pridružili. Oni će ostati na bedemima koliko Allah bude htio, a zatim će ih Allah, džellešanuhu, Svojom milošću uvesti u Džennet. “Između njih bit će bedem, a na vrhovima ljudi koji će svakoga po obilježju njegovom poznati. I oni će stanovnicima Dženneta viknuti: ‘Mir vama!’ – dok još ne uđu u nj, a jedva će čekati. A kada im pogledi skrenu prema stanovnicima Džehennema, uzviknut će: ‘Gospodaru naš, ne daj nam da budemo s narodom grešnim!’ (El-A’raf, 46–47)
Muslim bilježi da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nemoj potcijeniti ništa od dobra, makar i to da svoga brata sretneš nasmijana lica.”
Uzvišeni kaže: “Onaj u koga njegova djela budu teška u ugodnu životu će živjeti, a onaj u koga njegova djela budu lahka – boravište će mu bezdan biti. A znaš li ti šta će to biti? – Vatra užarena!” (El-Karia, 6–11)