Hatib: dr. Abdullah ibn Abdurrahman el-Buajdžan

1. džumadel-ula 1444. po Hidžri / 25. novembar 2022.

Hvala Allahu Koji je dozvolio brak, a zabranio blud i nemoral. “On od vode stvara ljude i čini da su rod po krvi i po tazbini. Gospodar tvoj je kadar sve.” (El-Furkan, 54)

Allahu se utječemo od zla naših duša i naših loših djela. Koga Allah uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a koga On u zabludi ostavi, niko ga ne može uputiti. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji nema druga, i svjedočim da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, koga je Allah poslao s uputom i istinitom vjerom, da je uzdigne iznad svih vjera, pa makar to bilo mrsko idolopoklonicima, neka su na njega Allahova milost, blagoslov i spas, i na njegovu časnu porodicu i plemenite ashabe, i sve one koji postupaju po njegovoj uputi i slijede njegov sunnet do Sudnjeg dana.

Najbolji govor je Allahova Knjiga, a najbolja uputa je uputa Muhammeda, sina Abdullahovog, sallallahu alejhi ve sellem. Najgore stvari su uvedene stvari u vjeru, svaka uvedena stvar u vjeru je novotarija, svaka novotarija je zabluda, a svaka zabluda vodi u Vatru.

O vjernici, bojte se Allaha u onome što vam je naredio i klonite se onoga što vam je zabranio. “O vjernici, bojte se Allaha onako kako se treba bojati i umirite samo kao muslimani!” (Ali Imran, 102)

O muslimani, Allah, džellešanuhu, zabranio je blud, a dozvolio brak i učinio ga je sredstvom za produženje ljudske vrste. Uzvišeni kaže: “O ljudi, bojte se Gospodara svoga, Koji vas od jednog čovjeka stvara, a od njega je i drugu njegovu stvorio, i od njih dvoje mnoge muškarce i žene rasijao. I Allaha se bojte – s imenom Čijim jedni druge molite – i rodbinske veze ne kidajte, jer Allah, zaista, stalno nad vama bdi.” (En-Nisa, 1)

Allah, džellešanuhu, učinio je brak čvrstom vezom, vezao je za njega prava i obaveze i propisao je, u vezi s njim, posebne propise i objavio jasne ajete.

Bračna veza, prema Kur’anu, zasniva se na ljubavi i samilosti, a iz ovih temelja proizlazi bliskost i vjernost. Uzvišeni kaže: “… i jedan od dokaza Njegovih jeste to što za vas, od vrste vaše, stvara žene da se uz njih smirite, i što između vas uspostavlja ljubav i samilost; to su, zaista, pouke za ljude koji razmišljaju.” (Er-Rum, 21)

On, također, podstiče na lijep odnos i dobročinstvo u braku. Uzvišeni kaže: “S njima lijepo živite!” (En-Nisa, 19); “Vi ih ili na lijep način zadržite ili se velikodušno od njih konačno rastavite” (Et-Talak, 2).

Propisao je pravednost i ravnotežu u pravima i obavezama, rekavši: “One imaju isto toliko prava koliko i dužnosti” (El-Bekara, 228).

Brigu i staranje o porodici prepustio je muškarcima, rekavši: “Muškarci vode brigu o ženama zato što je Allah dao prednost jednima nad drugima i zato što oni troše imetke svoje.” (En-Nisa, 34)

Zabranio je svaki oblik nepravde, uznemiravanja i nanošenja štete, rekavši: “I ne zadržavajte ih da biste im učinili nasilje; a onaj ko tako postupi – ogriješio se prema sebi” (El-Bekara, 231); “Njih ostavite da stanuju tamo gdje i vi stanujete, prema svojim mogućnostima, i ne činite im teškoće zato da biste ih stijesnili” (Et-Talak, 6). Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Neka vjernik ne prezire vjernicu, ako mu se ne svidi neka njena osobina, svidjet će mu se druga.” (Muslim)

O muslimani, brak je velika odgovornost i zahtijeva veliko žrtvovanje. Njime se čuva čednost, stječe potomstvo, postižu sreća i blagostanje. Bračni ugovor je čvrst ugovor i veza, čije temelje čine: staratelj, mehr (bračni dar) i svjedoci. Uzvišeni kaže: “… i kada su one od vas čvrstu obavezu uzele.” (En-Nisa, 21)

Allah, džellešanuhu, dozvolio je razvod, iako je osnova da je on zabranjen osim ako to nalaže potreba i ukoliko se njime želi otkloniti nepravda i šteta. Islam upućuje na rješavanje bračnih problema prije razvoda, i u tu svrhu propisao je određene disciplinske mjere. Uzvišeni kaže: “A one čijih se neposlušnosti pribojavate, vi posavjetujte, a onda se od njih u postelji rastavite, pa ih i udarite; a kad vam postanu poslušne, onda im zulum ne činite! – Allah je, zaista, uzvišen i velik!” (En-Nisa, 34) Također, propisuje i pomirbu i nagodbu prije razvoda. Uzvišeni kaže: “A ako se bojite razdora između njih dvoje, onda pošaljite jednog pomiritelja iz njegove, a jednog pomiritelja iz njene porodice. Ako oni žele izmirenje, Allah će ih pomiriti jer Allah sve zna i o svemu je obaviješten!” (En-Nisa, 35)

Uzvišeni kaže: “Ako se neka žena plaši da će joj se muž početi joguniti ili da će je zanemariti, onda se oni neće ogriješiti ako se nagode – a nagodba je najbolji način” (En-Nisa, 129), što znači da je nagodba bolja od raskola, netrpeljivosti, jogunjenja i razvoda. Uzvišeni kaže: “I ako vi budete odnose popravili i nasilja se klonili – pa, Allah će, zaista, oprostiti i samilostan biti.” (En-Nisa, 129)

A kada se srca toliko udalje da ih je nemoguće ponovo spojiti, tada “pa ih ili velikodušno zadržati ili im na lijep način razvod dati” (El-Bekara, 229).

Razvod je, dakle, zadnja opcija i Allahu najmrža dozvoljena stvar, i zbog toga šerijat podstiče muževe da vrate žene, nakon razvoda, i opozovu razvod, i mužu daje pravo opoziva dva puta: “Puštanje može biti dvaput” (El-Bekara, 229).

Razvedena žena dužna je čekati tri mjesečna pranja u kući svoga muža, “Allah može poslije toga priliku pružiti” (Et-Talak, 1), pa da se jedno drugome vrate i pomire: “Muževi njihovi imaju pravo da ih, dok one čekaju, vrate ako žele dobro djelo učiniti. One imaju isto toliko prava koliko i dužnosti, prema zakonu – samo, muževi imaju prednost pred njima za jedan stepen. A Allah je silan i mudar” (El-Bekara, 228).

O vjernici, žurba i ishitrenost po pitanju razvoda početak je svih porodičnih problema i razdora unutar porodice, i uzrok je zahlađivanja odnosa, međusobnog udaljavanja i nanošenja štete bračnom drugu, a najveće žrtve toga su nedužna djeca. Razvod uništava vezu, razdvaja voljene, ruši i cijepa porodice. Razvod je prepreka uspješnom odgoju djece i uzrok je njihovog zanemarivanja i zanemarivanja porodičnih obaveza. Očevi i majke, bojte se Allaha! Prenosi se od Džabira, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Zaista šejtan stavlja svoj prijesto na vodu. On šalje svoje vojske protiv ljudi. Najbliži njemu po položaju su oni koji najviše zavode. Jedan od njih kaže: ‘Nisam ostavio tu i tu osobu dok nije rekla to i to’, a Iblis mu odgovara: ‘Ne, tako mi Allaha, ništa nisi učinio.’ Zatim dođe jedan od njih i kaže: ‘Nisam ga napustio dok ga nisam od žene rastavio’, pa ga on sebi približi i kaže: ‘Ti si pravi.’” (Muslim)

Uzvišeni kaže: “O vjernici, zabranjuje vam se da žene kao stvari nasljeđujete, preko volje njihove, i da im teškoće pričinjavate, s namjerom da nešto od onoga što ste im darovali prisvojite, osim ako budu očito zgriješile. S njima lijepo živite! A ako prema njima odvratnost osjetite, moguće je da je baš u onome prema čemu odvratnost osjećate Allah veliko dobro dao.” (En-Nisa, 19)

O vjernici, brak je je jedan od najvažnijih uzroka čednosti i istinska ja zaštita od grijeha i nemorala. Birajte za sebe čestite vjernice, a čuvajte se lijepih žena slabog morala, jer su neveljale žene za nevaljale muškarce, a čestite žene za čestite muškarce. Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ženu udaju četiri stvari: vjera, ljepota, imetak i porijeklo, a ti odaberi onu s vjerom, bit ćeš blagoslovljen.” (Muslim)

O ljudi, razvod je rješenje samo onda kada među supružnicima vladaju nesloga, netrpeljivost i razdor. Uzvišeni kaže: “A ako se njih dvoje ipak rastave, Allah će ih, iz obilja Svoga, neovisnim učiniti.” (En-Nisa, 130)

Bojte se Allaha, i ne dozvolite da razvod bude uzrokom neprijateljstva i kidanja međuljudskih veza. Uzvišeni kaže: “I ne zaboravite da jedni prema drugima velikodušni budete.” (El-Bekara, 237)

Allah, džellešanuhu, dao je pravo razvedenim ženama na “pristojnu otpremninu”, imućan prema svome stanju, a siromah prema svome; to je dužnost za one koji žele dobro djelo učiniti.

O muškarci, vi kojima je Allah dao skrb nad drugima, svi ste vi pastiri i svako od vas bit će pitan za svoje stado! Znajte da su žene emanet i Poslanikova oporuka vama, i samo oni koji su plemeniti, lijepo se ophode prema njima, a samo zli ljudi ih ponižavaju. Mikdad ibn Ma’dikerib prenosi da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, jednom držao govor, pa je zahvalio Allahu i pohvalio Ga, a zatim je rekao: “Allah vam je naredio da budete dobri prema svojim ženama”, i to je ponovio tri puta. “Allah vam je naredio da budete dobri prema svojim majkama, kćerima, sestrama i tetkama.” (Taberani)

Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Zabranjujem vam da kršite prava dvoje nejakih: siročeta i žene.” (Hakim)

Sestro muslimanko, zaista su ljutnja, inat, ružno ponašanje prema mužu, otkrivanje porodičnih tajni, neodgovornost prema kućnim obavezama i praćenje modernih trendova, koji se plasiraju putem društevnih mreža uzrok narušavanja bračne veze i unošenja razdora u porodicu i ostavljaju negativan trag u tvome životu, i zato boj se Allaha i ispunjavaj svoje obaveze prema porodici i prema mužu. Abdurrahman ibn Avf, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ženi koja bude klanjala pet dnevnih namaza, čuvala svoju čednost (stidno mjesto) i bude poslušna svome mužu, bit će rečeno: ‘Uđi u Džennet na koja god vrata želiš.’” (Ahmed)

O ljudi, zavađanje bračnih drugova, kvarenje njihove veze, sijanje smutnje među njima, huškanje jednog protiv drugog i činjenje uzroka koji mogu dovesti do razvoda strogo je zabranjeno – haram i onaj ko to bude činio snosit će odgovornost za svoje djelo. Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ne pripada nama onaj ko okrene ženu protiv njenog muža.” (Hakim)

Sestro muslimanko, boj se Allaha, zaista je brak čvrsti ugovor, zavjet, i nemoj tražiti razvod bez valjanog razloga. Sevban, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Koja god žena bude tražila razvod, bez opravdanog razloga, neće osjetiti miris Dženneta.” (Ahmed)

O vjernici, strpljivost je jedna od najvrednijih osobina, jedno od najboljih djela koja približavaju Allahu i oblika pokornosti Allahu, džellešanuhu. Budite strpljivi, oprostite onome ko vam je učinio loše, preporučujte jedni drugima istinu i preporučujte jedni drugima strpljenje. Strpljivost je ključ spasa i izlaza iz teške situacije, njime Allah podiže deredže.

Uzvišeni kaže: “A ti obraduj strpljive.” (El-Bekara, 155)

“… samo oni koji budu strpljivi bit će bez računa nagrađeni.” (Ez-Zumer, 10)

O ljudi, strpljivost, i samo strpljivost!, “i nastojte zaslužiti oprost Gospodara svoga i Džennet prostran kao nebesa i Zemlja, pripremljen za one koji se Allaha boje, za one koji, i kad su u obilju i kad su u oskudici, udjeljuju, koji srdžbu savlađuju i ljudima praštaju – a Allah voli one koji dobra djela čine” (Ali Imran, 133–134).


Podijeli ovaj post :

Iz iste kategorije :