Sva zahvala i hvala pripadaju Allahu, Njega hvalimo, od Njega tražimo pomoć i oprost i kod Njega tražimo utočište od zla nas samih i naših zlih djela. Koga Allah uputi na pravi put, niko ga u zabludu ne može odvesti, a koga On u zabludi ostavi, niko ga ne može uputiti. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jednog, Koji nema druga, i svjedočim da je naš poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik. Prenio je poruku, ispunio emanet, savjetovao ummet i borio se radi Allaha onako kao se treba boriti, neka su na njega mir, spas i blagoslov, i na njegovu porodicu, ashabe i one koji budu slijedili njegovu uputu i praktikovali njegov sunnet do Sudnjeg dana. Najbolji govor je Allahov govor, a najbolja uputa je uputa Muhammeda ibn Abdullaha. Najgore stvari u vjeri su novotarije, svaka novotarija je zabluda, a svaka zabluda vodi u Vatru.
O vjernici, oporučujem i sebi i vama bogobojaznost, a to je Allahova oporuka prvima i potonjima. “Mi smo onima kojima je data Knjiga prije vas, a i vama, već zapovjedili da se bojite Allaha.” (En-Nisa, 131) O ljudi, zaista je dunjaluk sladak i privlačan, i Allah vas je učinio Svojim namjesnicima na njemu, da bi vidio kako ćete postupati. Čuvajte se da vas ne zavedu njegovi ukrasi, jer je dunjaluk varljivo naslađivanje i njegovi užici su prolazni. Sve što je na njemu će proći, a ostat će Lice tvoga Gospodara Plemenitog. “Svako živo biće će smrt okusiti! I samo na Sudnjem danu dobit ćete u potpunosti plaće vaše, i ko bude od Vatre udaljen i u Džennet uveden – taj je postigao šta je želio; a život na ovome svijetu je samo varljivo naslađivanje.” (Ali Imran, 185)
O vjernici, Allah vas je učinio Svojim namjesnicima na Zemlji, daje vam da živite na njoj, potčinio vam je kosmos, darežljivo vas obasipa Svojom milošću i pohvalio vas je pred melekima, rekavši: “A kada Gospodar tvoj reče melekima: ‘Ja ću na Zemlji namjesnika postaviti!’, oni rekoše: ‘Zar će Ti namjesnik biti onaj koji će na njoj nered činiti i krv proljevati? A mi Tebe veličamo i hvalimo i, kako Tebi dolikuje, štujemo.’ On reče: ‘Ja znam ono što vi ne znate.’” (El-Bekara, 30)
O ljudi, namjesništvo na Zemlji velika je odgovornost koja obavezuje čovjeka. Allah vam je povjerio emanet kojeg su se bojali ponijeti nebesa, Zemlja i brda. Uzvišeni kaže: “Mi smo nebesima, Zemlji i planinama ponudili emanet, pa su se ustegli i pobojali da ga ponesu, ali ga je preuzeo čovjek – a on je, zaista, prema sebi nepravedan i lahkomislen.” (El-Ahzab, 72)
Emanet podrazumijeva čistotu, istinoljubivost, iskrenost, ispunjavanje ugovora, prava i preuzetih obaveza, ustezanje od zabranjenih stvari, a sve su to sastavni dijelovi lijepog ahlaka, za koji je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Poslan sam da upotpunim plemenite osobine kod ljudi.” Nasuprot tome, pronevjera emeneta je zlo i jedan je od znakova licemjerstva. Kada se izgubi emanet i raširi pronevjera, poremeti se sistem vrijednosti, ono što je dobro postane zlo, a ono što je zlo postane dobro, oskrnave se svetinje, stagniraju narodi i društva, prošire se prevara, mito i korupcija i uruše se vrijednosti i civilizacija. Uzvišeni kaže: “O vjernici, Allaha i Poslanika ne varajte i svjesno međusobno povjerenje ne proigravajte.” (El-Enfal, 27)
Poštovani vjernici, namjesništvo na Zemlji je odgovornost koja nalaže djelovanje, ozbiljan rad i napor, suzbijanje zla i borbu protiv svakog oblika nereda. Uzvišeni kaže: “A zašto je među narodima prije vas bilo samo malo čestitih, koji su branili da se na Zemlji nered čini, koje smo Mi spasili! A oni koji su zlo radili odavali su se onome u čemu su uživali, i grešnici su postali. Gospodar tvoj nikada nije nepravedno uništavao sela i gradove ako su stanovnici njihovi bili dobri.” (Hud, 116–117)
Činjenje nereda na Zemlji prijetnja je ljudskom rodu, pogađa gradove i sela i uništava usjeve i stoku, “a Allah ne voli nered” (El-Bekara, 205).
Činjenje nereda na Zemlji zloslutni je nagovještaj propasti i uništenja. Uzvišeni kaže: “Zbog onoga što ljudi rade, pojavio se metež i na kopnu i na moru, da im On dâ da iskuse kaznu zbog onoga što rade, ne bi li se popravili.” (Er-Rum, 41) Prevara, obmana, lukavstvo, mito, korupcija, izrabljivanje, rasipanje, malverzacije i pranje novca – sve su to manifestacije nereda na Zemlji i sve to onemogućava razvoj i napredak i ospkrbljivanje ljudi egzistencijalnim potrebama. Uzvišeni Allah kaže: “… i nastoj da time što ti je Allah dao stekneš onaj svijet, a ne zaboravi ni svoj udio na ovome svijetu i čini drugima dobro, kao što je Allah tebi dobro učinio, i ne čini nered po Zemlji, jer Allah ne voli one koji nered čine.” (El-Kasas, 77)
O vjernici, namjesništvo na Zemlji je ispit koji iziskuje samoobračun i svijest o Allahovom nadzoru. Čovjekova stopala neće se pomjeriti na Sudnjem danu dok ne odgovori na četiri pitanja: o životu – u čemu ga je proveo, o mladosti – u čemu ju je potrošio, o imetku – kako ga je stekao i u šta ga je potrošio i o znanju – da li je postupao po njemu.”
O muslimani, namjesništvo na Zemlji je blagodat na kojoj je obaveza zahvaljivati, a vid zahvalnosti jeste umjerenost u trošenju, nerasipanje imetka, čuvanje blagodati i njihovo neupropaštavanje. Nezahvalnost na blagodatima vjesnik je njihovog gubitka, a rasipništvo je vjesnik njihove propasti. Uzvišeni Allah kaže: “… i kad je Gospodar vaš objavio: ‘Ako budete zahvalni, Ja ću vam, zacijelo, još više dati; budete li nezahvalni, kazna Moja doista će stroga biti.’” (Ibrahim, 7)
O ljudi, islam čuva i štiti imetak kao jednu od pet intencija – univerzalnih vrijednosti, u koje još spadaju: život, čast, vjera i razum, tretirao ga je posebnim propisima i dozvolio je da se fizički brani i na tom putu položi život.
Poštovani vjernici, islam je posebno naglasio nepovredivost i svetost javne imovine, i svaki oblik njene uzurpacije, otuđivanja ili povrede proglasio je pronevjerom, utajom, “a onaj ko nešto utaji – donijet će na Sudnji dan to što je utajio i tada će se svakome u potpunosti dati ono što je zaslužio, nikome se nepravda neće učiniti” (Ali Imran, 161). El-gulul – utaja, pronevjera imetka je svaki vid bespravnog raspolaganja imovinom. Svako onaj ko nešto pronevjeri, on je to utajio. Ubada ibn Samit, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Čuvaj se gulula, on je sramota i poniženje za svoje počinioce na Sudnjem danu.” (Ahmed)
Svaka uzurpacija, pronevjera, mito i prljavi imetak jeste suht – nezakonito stečena imovina, a tijelo koje se hrani suhtom najpreče je da gori u Vatri. Ka’b ibn Udžra, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “O Ka’be, u Džennet neće ući tijelo i krv koji su se othranili prljavim imetkom, i najpreči su da gore u Vatri. O Ka’be, svi ljudi porane, ali neki porane i oslobode svoju dušu, a neki je upropaste.” (Ibn Hibban)
Islam je svetost javne imovine izjednačio sa svetošću života. Ebu Bekra, radijallahu anhu, prenosi da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, u svom govoru na Oproštajnom hadžu rekao: “Vrijeme se vratilo i opet je isto kao što je bilo i na dan kada je Allah stvorio nebesa i Zemlju. Godina ima dvanaest mjeseci, a od njih su četiri sveta; tri dolaze jedan iza drugoga: zul-ka’de, zul-hidže i muharrem, te redžeb plemena Mudar, koji se nalazi između mjeseca džumadel-uhra i mjeseca ša’bana. Koji je ovo mjesec?’ Mi rekosmo: ’Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju!’ Ušutio je, tako da smo pomislili da će ga nazvati nekim drugim imenom, mimo njegovog, a zatim reče: ’Zar nije zul-hidže?’, a mi rekosmo: ’Svakako.’ Zatim on upita: ’A koji je ovo grad?’ Mi opet rekosmo: ’Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.’ Poslanik je opet šutio sve dok nismo pomislili da će ga nazvati nekim drugim imenom, a zatim reče: ’Zar ovo nije sveti grad ?’ Rekosmo: ’Da, svakako.’ On zatim upita: ’A koji je ovo dan?’ Mi rekosmo: ’Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.’ Zatim je šutio sve dok nismo pomislili da će ga nazvati nekim drugim imenom, a onda reče: ’Zar ovo nije dan klanja kurbana?’ Rekosmo: ’Svakako.’ On tada reče: ’Zaista su za vas vaša krv, vaši imeci i vaša čast sveti kao što vam je svet ovaj vaš dan, u ovom vašem gradu i u ovom vašem mjesecu! Susrest ćete svoga Gospodara, pa će vas pitati o vašim djelima. Ne vraćajte se poslije mene u zabludu ubijajući jedni druge! Neka prisutni prenese odsutnom. Možda će neko kome se prenese bolje shvatiti od nekoga ko je ovo čuo.’” (Buhari)
O ljudi, Allah vam je zabranio stjecanje imetka na nezakonit način. Uzvišeni kaže: “Ne jedite imovinu jedan drugoga na nepošten način.” (El-Bekara, 188) Obavezao je onoga ko nanese štetu na tuđoj imovini da tu štetu nadoknadi, propisao je posebne kazne za one koji narušavaju njegovu svetost, zabranio je njegovo trošenje u zabranjene svrhe i rasipništvo. “… ali ne rasipaj mnogo, jer su rasipnici braća šejtanova, a šejtan je Gospodaru svome nezahvalan.” (El-Isra, 26–27)
O vjernici, trudite se u stjecanju halal opskrbe, i ne prljajte svoj imetak onim što je zabranjeno. Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Uzvišeni Allah je lijep i prima samo ono što je lijepo, a naredio je vjernicima ono što je naredio poslanicima, riječima: ‘O poslanici, dozvoljenim i lijepim imenima se hranite i dobra djela činite…’ (El-Mu’min, 51).” Zatim je Poslanik, kako se bilježi, spomenuo čovjeka koji dugo putuje, raščupane i prašnjave kose, kako pruža ruke prema nebu moleći: “Ja Rabb, ja Rabb!”, a hrana mu je haram, piće mu je haram, odjeća mu je haram i othranjen je haramom, pa kako da mu se dova usliša!
O vjernici, zaista je ovaj imetak sladak i privlačan, ko ga stekne na propisan način, bit će mu blagoslovljen, a možda oni koji se u stjecanju imetka budu povodili za prohtjevima duše, na Sudnjem danu neće imati ništa drugo osim Vatre.
Allahu moj, podari nam dovoljnost u halalu, i učini nas neovisnim o svemu osim o Tvojoj dobroti. Gospodaru naš, opskrbi nas korisnim znanjem, lijepom i obilnom opskrbom i podari nam lijek od svake bolesti. Gospodaru naš, daj nam dobro na ovom i budućem svijetu i sačuvaj ans patnje u Ognju. Gospodaru naš, Ti koji okrećeš ljudska srca, učvrsti naša srca u Tvjoj vjeri. Gospodaru naš, Ti koji okrećeš srca, usmjeri ih ka pokornosti Tebi.
Donosite salavate na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, podarenu milost i nepresušnu blagodat, to vam je naredba od vašeg Gospodara, Koji je objavio: “Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)
Allah podario blagoslov meni i vama u časnom Kurʼanu, i okoristio mene i vas njegovim ajetima i mudrom opomenom. Rekoh ovo i od Allaha Uzvišenog tražim oprost za sebe, vas i sve muslimane od svakog grijeha, a tražite i vi, On mnogo prašta i milostiv je.