Hvala Allahu, Njega hvalimo, od Njega pomoć i oprost tražimo, i Njemu se utječemo od zla nas samih i naših loših djela. Onoga koga Allah uputi, niko ne može u zabludu odvesti, a onoga koga Allah u zabludi ostavi, niko ne može uputiti. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinoga, Koji nema sudruga, i svjedočim da je Muhammed Njegov rob i poslanik. Neka su Allahova milost, blagoslov i spas na njega, na njegovu porodicu i ashabe.
“O vjernici, bojte se Allaha onako kako se treba bojati i umirite samo kao muslimani!” (Ali Imran, 102)
Prema elementarnim postulatima vjere, koje čvrsto prihvata svaki vjernik, sve stvari potčinjene su Allahu i u Njegovoj su moći i vlasti, kao što nas je Allah, džellešanuhu, obavijestio u Svojoj Knjizi: “Svu moć samo će Allah imati” (El-Bekara, 165). Sve vrste snage pripadaju Allahu, džellešanuhu, i On jedini posjeduje svu snagu. Srce vjernika treba biti vezano za Silnog i Moćnog, Njegova moć je iznad svake moći, Njegova snaga nadvladava svaku snagu. “Gospodar tvoj uistinu je moćan i silan.” (Hud, 67)
Vjernik je uvjeren da Allaha, džellešanuhu, ništa ne može oslabiti, ništa Ga ne može nadvladati i ništa Mu nije nepoznato, On sve može, On je Vlasnik svega, On sve obuhvata, On sve zna, On radi šta hoće i sudi kako hoće.
O vjernici, pravilno razumijevanje snage (kuvveta) podrazumijeva uvjerenje da je upravljanje cijelim svemirom u Allahovoj moći, a sve drugo ne može ništa sebi pomoći niti štetu nanijeti, ni kada je riječ o smrti, životu i oživljenju, pa kako bi onda to mogli učiniti drugima! Također, podrazumijeva da svako ko je zadivljen svojom snagom, smatra je velikom i oslanja se isključivo na nju, propada i strada. Ibn Kesir, Allah mu se smilovao, rekao je: “Allah, džellešanuhu, kaže: ‘Ad se bez ikakva osnova bio na Zemlji uzoholio’ (Fussilet, 15), tj. postali su nasilni, buntovni i neposlušni, i rekli su: ‘Ko je jači od nas?’ (Fussilet, 15), tj. mislili su da će ih njihova snaga zaštititi od Allahove kazne. ‘A zar nisu znali da je Allah, Koji ih je stvorio, jači od njih?’ (Fussilet, 15), tj. zar ne razmišljaju o tome s kim se sukobljavaju? Zaista je On Veličanstveni, Koji je stvorio sve stvari i dao im snagu koja ih nosi. Oni su izazvali Silnog, zanijekali Njegove dokaze i suprotstavili se Njegovom poslaniku. ‘I Mi poslasmo protiv njih, u danima nesretnim, vjetar leden’ (Fussilet, 16).”
Poštovani vjernici! Čovjek je slab sa svih aspekata i u svim svojim stvarima. Allah, džellešanuhu, rekao je: “A čovjek je stvoren kao nejako biće.” (En-Nisa, 28) Ibn Kajjim, Allah mu se smilovao, nakon što je naveo razna tumačenja ovog ajeta, rekao je: “Ispravno je da njegova slabost obuhvata sve ovo, i čak je veća od toga: on je slab u građi, slab u snazi, slab u volji, slab u znanju, slab u strpljenju, a nevolje mu dolaze brže nego voda niz padinu. Zbog toga mu je potreban pomagač i zaštitnik, koji će ga ojačati, pomoći, podržati i pomoći mu. Ako ga napusti ovaj pomagač i zaštitnik, propast mu je bliža od njegove vlastite duše.”
O vjernici, kako se slabašan rob može oholiti svojom snagom i moći? I kako može zaboraviti u kakvom je stanju bio i šta će mu se desiti? Allah, džellešanuhu, rekao je: “Allah je taj koji vas nejakim stvara, i onda vam, poslije nejakosti, snagu daje, a poslije snage iznemoglost i sijede vlasi; On stvara što hoće; On sve zna i sve može.” (Er-Rum, 54)
Šejh Sa’di, Allah mu se smilovao, rekao je: “Njegova mudrost ogleda se i u tome da rob uvidi svoju slabost, da je njegova snaga okružena dvjema slabostima, da samom sebi ne može dati ništa osim nedostatka, i da nije Allahove pomoći, ne bi dostigao snagu i moć, a da se njegova snaga stalno povećavala, postao bi tiranin i zulumćar. Da bi robovi spoznali savršenu Allahovu moć, koja je stalno prisutna, On njome stvara stvari i upravlja njima bez ikakvog umora, slabosti ili nedostatka.”
Poštovani vjernici! Jedna od stvari koja pomaže u suzbijanju oholosti i samozadivljenosti vlastitom snagom jeste svijest da je to Allahova blagodat prema čovjeku i amanet koji mu je povjeren da postupi ispravno s njim, a oholost i samozadivljenost time je nezahvalnost na toj blagodati. Kada je Allahov poslanik Sulejman, alejhis-selam, uspio donijeti prijestolje Belkise u vremenu koliko traje treptaj oka, rekao je: “Ovo je blagodat Gospodara moga, Koji me iskušava da li ću zahvalan ili nezahvalan biti” (En-Neml, 40), tj. iskušava me hoću li biti zahvalan na tome i priznati da je to od Njegovih blagodati, bez ikakve moje moći i snage, ili ću biti nezahvalan, ne izražavajući zahvalnost i ne čineći što treba. Vjernik crpi svoju snagu i odlučnost od svog Gospodara, slavljen neka je On, i odriče se svoje moći i snage, znajući da nema moći ni snage osim s Allahom, i da ne može ništa učiniti osim s Njegovom podrškom. Ovo priznaju oni koji su skrušeni prema Allahu, kao što je rekao Allahov poslanik Šuajb, alejhis-selam: “A uspjeh moj zavisi samo od Allaha” (Hud, 88), tj. moj uspjeh u spoznaji istine i ispravnog puta zavisi samo od Allahove upute i pomoći, a ne od moje moći i snage.
Jedan od načina upotpunjavanja i jačanja snage jeste traženje oprosta od Allaha i pokajanje. Allah, džellešanuhu, prenoseći riječi Huda, alejhis-selam, kaže: “O narode moj, molite Gospodara svoga da vam oprosti, i pokajte Mu se, a On će vam slati kišu obilnu i dat će vam još veću snagu, uz onu koju imate, i ne odlazite kao mnogobošci!” (Hud, 52)
O vjernici! Spominjanje Allaha jača srce i tijelo, povećava ustrajnost duše, smiruje srce, i daje čovjeku hrabrost, kao što i jača tijelo. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, preporučio je svojoj kćeri Fatimi i njenom mužu Aliji, radijallahu anhuma, da redovno prije spavanja prouče: subhanallah – 33 puta, elhamdulillah – 33 puta, te Allahu ekber – 34 puta, i obavijestio ih je da je to bolje za njih nego da unajme sebi slugu. Alija, radijallahu anhu, rekao je: “Nisam izostavio ove riječi otkad sam ih čuo od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.” Neko ga je upitao: “Čak ni one noći na Siffinu?”, a Alija je rekao: “Čak ni one noći na Siffinu.” Ovaj hadis ukazuje na to da spominjanje Allaha jača tijelo i daje mu snagu. Šejhul-islam Ibn Tejmijja, Allah mu se smilovao, rekao je: “Onaj ko se navikne na tesbih – slavljenje Allaha prije spavanja, dobija sposobnost i snagu u ispunjavanju svojih potreba, i snagu u ibadetu.”
O vjernici! Vjernik crpi svoju snagu i pomoć od Uzvišenog i Velikog, pa ako se srce oslanja na uzroke, Allah će ga prepustiti njima, ali ako se oslanja na Gospodara uzroka i pouzdaje se u Njega, On ga nikada neće iznevjeriti. Na ovo je Abdullah ibn Revaha, radijallahu anhu, podsjetio svoje saborce rekavši: “Tako mi Allaha, protiv naših neprijatelja ne borimo se svojom brojnošću niti opremom, nego se borimo snagom vjere, kojom nas je Allah počastio.” Vjernici se ne oslanjaju na svoju snagu koliko god bila velika, niti se zanose svojim brojem i opremom, niti se oslanjaju na to, iako im je naređeno da poduzmu sve moguće moralne i materijalne uzroke, i da se ne predaju slabosti, kao što je Allah, džellešanuhu, rekao: “I protiv njih pripremite koliko god možete snage i konja za boj.” (El-Enfal, 60)
Kada god se muslimani oslone na snagu i mnogobrojnost, to im neće koristiti, kao što se dogodilo ashabima, radijallahu anhum, u Bitki kod Hunejna, kada su govorili: “Danas nećemo biti pobijeđeni zbog malobrojnosti”, pa je poraz došao na početku, ali kada su se ponovo vratili u borbu, pomognuti su.
Poštovani vjernici! Pravilno razumijevanje snage podrazumijeva i da su pobjeda i nadmoć vezani za stanje srca, a ne za snagu. Allah, džellešanuhu, kaže: “Mi ćemo uliti strah u srca onih koji neće da vjeruju” (Ali Imran, 151), i kaže: “… i da bi srca vaša jakim učinio” (El-Enfal, 11). Snaga i čvrstina islamskog ummeta temelji se na njegovom jedinstvu i slozi, a razjedinjenost i nesloga uzroci su neuspjeha, gubitka ugleda i nadmoći. Allah, džellešanuhu, kaže: “… i ne prepirite se da ne biste klonuli i bez borbenog duha ostali” (Enfal, 46).
Pravilno razumijevanje snage učimo iz riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Snažan vjernik bolji je i draži Allahu od slabog vjernika, a u obojici je dobro.” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, preferirao je snažnog vjernika nad slabim vjernikom iako postoji dobro u obojici, jer snažan vjernik je korisniji i ima veći utjecaj. On djeluje na način koji koristi njemu samom, ostvaruje interese muslimana, donosi im dobro i pobjedu nad neprijateljima, brani vjeru, pobija neistinu i njene sljedbenike. Njegova tjelesna snaga, snaga vjere i snaga djelovanja donose korist muslimanima.
Treba znati da tjelesna snaga sama po sebi nije ni pohvalna ni pokuđena.
Ako čovjek koristi ovu snagu za nešto što mu donosi korist na ovom i onom svijetu, i u djelima i oblicima pokornosti koje Allah voli i kojima je zadovoljan, onda je pohvalna. Ako koristi ovu snagu za nepokornost prema Allahu, čineći nasilje ljudima i nanoseći im štetu, onda je pokuđena.
Pravilno razumijevanje snage/moći učimo iz riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Nije jak onaj koji pobjeđuje u hrvanju, već je jak onaj koji se kontroliše u srdžbi.” Prema tome, jak i snažan je onaj koji se bori sa samim sobom i nadvlada svoju dušu u ljutnji, jer to ukazuje na snagu njegove samokontrole i sposobnost nadvladavanja šejtana.
Snaga nije uvijek u onome što kažemo i činimo, već ponekad u onome što prešutimo i ostavimo svojom voljom, i u onome što svjesno ignorišemo i zanemarujemo.
O muslimani, kako je velika potreba čovjeka za snagom i odlučnošću u čvrstom prihvatanju i slijeđenju istine, kao što Allah, džellešanuhu, kaže: “Svojski prihvatite ono što smo vam dali” (El-Bekara, 63), i kaže, obavještavajući o vrlinama Svojih poslanika i vjerovjesnika: “I sjeti se robova Naših Ibrahima i Ishaka i Jakuba, sve u vjeri čvrstih i dalekovidnih” (Sad, 45). Oni su bili jaki i oštroumni u Allahovoj vjeri.
Postoje uzroci i faktori koji dovode do izgradnje snage kod muslimana, a među njima su: pridržavanje Allahove Knjige i sunneta Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem; postupanje po Allahovom pravednom zakonu u svim aspektima života; napuštanje strasti i odbacivanje novotarija i devijacija; proučavanje islamske historije, kako bismo se prisjetili slavne prošlosti ummeta, što pojačava duh, budi odlučnost i podstiče optimizam, jer su nadmoć i pobjeda ove vjere saveznici vjernika, pa osjećaju odgovornost koja im je povjerena, i nastoje popraviti svoje zajednice, te tragaju za onim što je najbolje i najkorisnije u svemu što čine i što ostavljaju. “O vjernici, molitvu obavljajte i Gospodaru svome se klanjajte, i dobra djela činite da biste postigli ono što želite.” (El-Hadždž, 77)
U životu muslimana snaga se manifestira na različite načine, a neki od njih su: snaga vjerovanja, snaga čvrstog prakticiranja vjere, snaga ispravnog vjerovanja i slijeđenja srednjeg puta u vjeri, snaga ustrajnosti u vjeri i pridržavanju istine, snaga razboritosti, koja proizlazi iz korisnog znanja, snaga ibadeta, pokornosti i poduzetnosti, snaga strpljenja na udarima sudbine i nedaćama, i izdržavanju teškoća radi Allaha, snaga odlučnosti i volje, snaga uzdržavanja od strasti i obuzdavanja duše, snaga mišljenja i postavljanja stvari na njihovo mjesto, snaga obavljanja zadataka i čuvanja povjerenih stvari, snaga pozivanja Allahu, davanja savjeta, pozivanja na činjenje dobra i sprečavanje zla.
Kolika je samo Allahova blagodat prema onima koji svoje napore i snagu usmjeravaju ka ispravnim ciljevima, i kojima su udovi, organi i snaga sačuvani tokom života na ovom svijetu! Iskoristili su svoju snagu i energiju prije nego što su ih sustigle slabost i nemoć. Neki učenjaci doživjeli su više od sto godina, a još su imali snagu i razum. Pitali su ih o tome, pa su rekli: “Čuvali smo svoje udove od grijeha u mladosti, pa ih je Allah sačuvao u starosti.”
O vjernici! Nalazimo se u mjesecu šabanu, koji je poput uvoda za ramazan. Potvrđeno je da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, mnogo postio u njemu. Objašnjavajući mudrost posta u šabanu, Ibn Redžeb, Allahu mu se smilovao, rekao je: “Post u ovom mjesecu poput je pripreme za post ramazana, kako bi se u ramazan ušlo bez teškoća i napora. Čovjek je tako već navikao na post i osjetio je u njemu slast i užitak, pa u ramazan ulazi sa snagom i energijom. S obzirom na to da je šaban uvod u ramazan, u njemu je propisano ono što je propisano u ramazanu, poput posta i učenja Kur’ana, kako bi se pripremili za ramazan, i kako bi duše bile pripremljene za pokornost Allahu.”
Donosite salavate i selame, Allah vam se smilovao, na vođu prvih i posljednjih, i prvaka svih poslanika, kao što vam je Allah, Uzvišeni, naredio: “Allah i meleki Njegovi blagosilju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)