Allah pruža priliku za pokajanje (Meka)

Hatib: dr. Fejsal ibn Džemil Gazavi

11. džumadel-uhra 1446. godine po Hidžri / 13. decembar 2024.

Hvala Allahu, Gospodaru svjetova, Koji je Svojom voljom uputio ljude da Mu se pokoravaju, pa je učinio njihov napor hvale vrijednim, a zatim im je, velikodušno, dao darove i nagradu, i učinio je da njihova nagrada bude obilna. Hvalim Ga, neka je uzvišen, i zahvaljujem Mu se, i kajem se Njemu i tražim oprost od Njega, jer On je blag i oprašta. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji nema sudruga, i svjedočim da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik. Neka su Allahova milost, blagoslov i mir na njega, na njegovu porodicu i sve njegove ashabe.

Bojte se Allaha onako kako Ga se treba istinski bojati, veličajte Ga onako kako Ga treba istinski veličati, i cijenite Ga onako kako Ga treba cijeniti, pokorite se Njegovoj zapovijedi, slijedite Njegov zakon, i ne zavaravajte se Njegovom blagošću, i pogledajte šta ste pripremili za sebe od dobrih djela za Dan povratka i izlaganja vaših djela pred vašim Gospodarom. “O vjernici, bojte se Allaha i neka svaki čovjek pogleda šta je pripremio za sutra; i bojte se Allaha, zaista Allah zna sve što radite.” (El-Hašr, 18)

O muslimani, jedno od Allahovih lijepih imena, kojima se On opisao u Kur’anu jeste El-Halim. Uzvišeni kaže: “… i znajte da On prašta i da je blag” (El-Bekara, 235); “A Allah nije ni o kome ovisan i blag je” (El-Bekara, 263).

To je svojstvo savršenstva, koje se temelji na mudrosti, znanju i strpljenju. On je Blagi, tj. Strpljivi, Koji oprašta i pokazuje obazrivost, koji nije “zatečen” neznanjem neznalica, niti neposlušnošću grešnika. On vidi nevjerstvo nevjernika, pokvarenost zlih i podmuklost pokvarenih, ali ne žuri s kaznom i ne prenagljuje u osveti, iako ima potpunu sposobnost i snagu. On odgađa, upozorava, daje vremena i ne žuri s kaznom, skriva i oprašta. On je strpljiv i daje Svojim stvorenjima vidljive i skrivene blagodati, uprkos njihovim grijesima i mnogim pogreškama. Njegovo strpljenje nije zbog nemoći ili slabosti, neka je On uzvišen od toga, već On strpljivo podnosi grešnike zbog njihovih grijeha, poziva ih na pokajanje, daje im vremena da se pokaju, da iznese dokaz protiv njih i pokaže da nisu popravili svoja srca i djela, čak i nakon što im je ukazao Svoju blagost. Da Allah odmah kažnjava grešnike zbog njihovih grijeha, ne bi ostao niko na Zemlji. Uzvišeni kaže: “Kad bi Allah ljude zbog grijeha njihovih kažnjavao, ništa živo na Zemlji ne bi ostavio, ali, On ih do roka određenog ostavlja, i kad rok njihov dođe, ni za tren ga jedan ne mogu ni odgoditi ni ubrzati.” (En-Nahl, 61) Također kaže: “Gospodar tvoj mnogo prašta i neizmjerno je milostiv; da ih On za ono što zaslužuju kažnjava, odmah bi ih na muke stavio. Ali, njih čeka određeni čas, od koga neće naći utočišta.” (El-Kehf, 58)

O vjernici, Allahu ništa od naših djela nije skriveno, On vidi sva naša djela u svako doba, u svakom trenutku, i zna sva naša stanja u svakom satu i svakom dahu i svakom treptaju oka. Rekao je: “Što god ti važno činio, i što god iz Kur’ana kazivao, i kakav god vi posao radili, Mi nad vama bdijemo dok god se time zanimate. Gospodaru tvome ništa nije skriveno ni na Zemlji ni na nebu, ni koliko trun jedan, i ne postoji ništa, ni manje ni veće od toga, što nije u Knjizi jasnoj.” (Junus, 61)

Ovo je opomena svakom koga je šejtan zaveo i koga je njegova duša nagovorila na nepokornost, da je Allah, džellešanuhu, bio s njim kada je činio loša djela i kada je bio nemaran prema Allahu i činio grijehe. Da je Allah htio, mogao ga je kazniti odmah, i ne bi mu dao vremena do određenog roka. Mogao ga je kazniti dok je postupao suprotno istini i slijedio put koji nije put vjernika, dok je bio nemaran u obavljanju namaza i nije ga ozbiljno shvatao, dok je gledao u ono što je haram i nije čuvao svoje uši od slušanja zabranjenog i svega što je ružno, dok je sjedio u društvu loših ljudi i ponašao se kao oni, dok se uzdizao nad drugima, ponižavao slabe i siromašne, dok je svjedočio lažno i lagao, dok je uzimao imetak ljudi nepravedno, dok je štetio drugima, dok je bio neposlušan roditeljima i zapostavljao njihova prava, ne mareći za svoj grijeh i kur’anske prijetnje onima koji budu neposlušni svojim roditeljima, dok je činio ružna djela koja donose grijeh i kaznu. Dok je sve to činio, Onaj Čija je kazna žestoka i bolna, nije ga odmah kaznio, već mu je dao vremena da se pokaje i popravi.

Stoga, onaj ko je u takvom stanju treba da se probudi iz svog nemara, da se osvijesti iz svoje opijenosti, i da osjeti dobročinstvo svoga Gospodara i Njegovu veliku blagodat, i da kaže: “Kako je Allah blag prema meni, dao mi je vremena i sakrio je moje sramote, a ja sam se prepuštao grijehu.”

O vjernici! Naš Gospodar je blag, Njegova blagost je savršena i obuhvata i nevjernike i grešnike. Uzvišeni Allah kaže: “Allah brani da se ravnoteža nebesa i Zemlje poremeti. A da se poremete, niko ih drugi osim Njega ne bi zadržao; On je zaista blag i prašta grijehe.” (Fatir, 41) Sa’di, Allah mu se smilovao, kaže: “Uzvišeni Allah obavještava nas o savršenstvu Svoje moći, potpunosti Svoje milosti i širini Svoje blagosti i oprosta. Uzvišeni Allah održava ravnotežu nebesa i Zemlje, i ako bi se ona poremetila, niko od stvorenja ne bi ih mogao zadržati, i njihova moć bila bi nedovoljna za to. Ali, Uzvišeni Allah odredio je da ostanu onakva kakva jesu, kako bi stvorenjima pružili stabilnost, korist i pouku, i da bi spoznali veličinu Njegove vlasti i moći te da bi se njihova srca ispunila poštovanjem, veličanjem i ljubavlju. Također, da bi, u odgađanju kazne grešnicima, uvidjeli veličinu Njegove blagosti i oprosta, iako bi mogao narediti nebesima da ih kazne ili zemlji da ih proguta, ali On ih je obuhvatio Svojim oprostom, blagošću i dobrotom. ‘On je doista blag i mnogo prašta’ (El-Isra, 44).”

Kada su se uvećali grijesi nevjernika, koji su negirali proživljenje i ismijavali Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kada im je došao s istinitim vijestima, Uzvišeni Allah zaprijetio im je lošim ishodom, pa je rekao: “Kad bismo htjeli, u zemlju bismo ih utjerali, ili komade neba na njih sručili” (Sebe, 9), tj. da smo htjeli, učinili bismo im to zbog njihove nepravde i Naše moći nad njima, ali Mi to odgađamo zbog Naše blagosti i oprosta. Uzvišeni Allah kaže: “A zar su sigurni oni koji ružne podmuklosti snuju – da ih Allah neće u zemlju utjerati ili da im neće, odakle ne mogu ni pomisliti, kazna doći, ili da ih neće na putovanjima njihovim kazniti – oni neće umaći! – ili da ih neće malo-pomalo kažnjavati? Ali, Gospodar vaš je doista blag i milostiv.” (El-Nahl, 45–47) Ibn Kesir, Allah mu se smilovao, kaže: “Uzvišeni Allah obavještava nas o Svojoj blagosti, odgađanju kazne i pružanju prilike grešnicima, onima koji čine zla djela, pozivaju druge na njih i smišljaju spletke protiv ljudi kako bi ih poveli tim putem, iako bi Allah mogao učiniti da zemlja propadne pod njima ili da im kazna dođe iznenada, odakle se i ne nadaju. Potom Uzvišeni Allah kaže: ‘Ali, Gospodar vaš je doista blag i milostiv’ (En-Nahl, 47), jer vas nije odmah kaznio.”

Ko je velikodušniji i plemenitiji od našeg Gospodara? Ko više prašta od Njega i ko je strpljiviji? Koliko se dobra od Njega spušta Njegovim stvorenjima, a koliko se njihovog zla uzdiže Njemu! Grešnici Ga vrijeđaju i ponašaju se drsko prema Njemu dok ih On posmatra, ali ih čuva dok spavaju kao da nisu griješili prema Njemu, i štiti ih kao da Mu se nisu suprotstavili. Slavljen neka je On i hvaljen zbog Svoje blagosti nakon znanja, i zbog Svog oprosta nakon moći.

Allahova blagost ogleda se u Njegovom strpljenju prema Njegovim stvorenjima. Ebu Musa el-Eš’ari, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Niko nije strpljiv na uznemiravanju koje čuje kao što je to Allah, Uzvišeni i Slavljeni – oni Mu pripisuju sudruga i sina, a On ih i dalje čuva od zla i opskrbljuje.” Allah se obraća onima koji Mu pripisuju ovu veliku laž, s najvećim prijekorom, i kaže: “Oni govore: ‘Milostivi je uzeo dijete!’ Vi, doista, nešto odvratno govorite! Gotovo da se nebesa raspadnu, a Zemlja provali i planine zdrobe što Milostivom pripisuju dijete. Nezamislivo je da Milostivi ima dijete.” (Merjem, 88–92).

Ova velika tijela (nebesa, Zemlja i planine) pogođena su ovom strašnom riječju i ovom podlom izjavom, kojom Mu pripisuju dijete, neka je uzvišen od toga. Ibn Arebi, Allah mu se smilovao, kaže: “Da nije toga što Uzvišenom Allahu ne škodi nevjerovanje nevjernika, niti Mu koristi vjerovanje vjernika, i da se Njegova vlast time ne povećava niti smanjuje, ništa od ovoga ne bi bilo izgovoreno. Ali, Allah je Sveti, Mudri i Blagi, pa se ne osvrće na ono što govore lažljivci. Kako je Allah strpljiv prema onima koji Ga vrijeđaju! Ali, neznanje nevjernika može doseći svoj vrhunac, pa da mnogobošci, u svom prkosu i tvrdoglavosti, traže sebi kaznu i požuruju je, govoreći: ‘A kad su oni rekli: ‘Bože, ako je ovo zbilja istina od Tebe, Ti pusti na nas kamenje s neba kao kišu ili nam pošalji patnju nesnosnu!’ (El-Enfal, 32). Bolje bi im bilo da kažu: ‘Gospodaru, ako je ovo istina od Tebe, uputi nas i daj nam snagu da je slijedimo.’ On je Blagi, slavljen neka je On, ‘Njega veličaju sedmera nebesa, i Zemlja, i oni na njima; i ne postoji ništa što Ga ne veliča, hvaleći Ga; ali vi ne razumijete veličanje njihovo. On je doista blag i mnogo prašta’ (El-Isra, 44).” Taberi, Allah mu se smilovao, kaže: “Zaista je Allah blag i ne žuri s kaznom za one koji krše Njegove naredbe i ne vjeruju u Njega. Da nije tako, On bi ubrzao kaznu mnogobošcima koji se, pored Allaha, klanjaju drugim bogovima. Njegove riječi: ‘mnogo prašta’, znače da On pokriva njihove grijehe tako što im ih oprosti kada se pokaju.”

Pokajmo se, o ljudi, našem Gospodaru i budimo oprezni prema onome što izaziva Njegovu srdžbu na nas, jer On je blag. Kada se On rasrdi, ništa se ne može suprotstaviti Njegovoj srdžbi, i On se srdi samo na one koji ne zaslužuju milost i na koje se ne primjenjuje blagost, nakon što im je dao vremena. Uzvišeni Allah kaže: “A kad izazvaše Naš gnjev, Mi ih kaznismo i sve ih potopismo, i učinismo ih primjerom i poukom narodima kasnijim.” (Ez-Zuhruf, 55–56)

Uzvišeni Allah kaže: “O čovječe, zašto da te obmanjuje to što je Gospodar tvoj plemenit?” (El-Infitar, 6). Šta te obmanulo i ohrabrilo na neposlušnost prema Njemu, i natjeralo te da zapostaviš Svoje dužnosti prema Njemu i postaneš nemaran u pogledu Njegovih naredbi, dok je On tvoj Plemeniti Gospodar, koji ti je darovao Svoju plemenitost, dobrotu i dobročinstvo? Stoga, čuvaj se, Allahov robe, da te ne zavara Allahova plemenitost, odgađanje i blagost, jer to ne treba da vodi onoga koji griješi ka obmani, već da izaziva strahopoštovanje prema Allahu i povratak Njemu, te da podstiče ozbiljnost u pokornosti Njemu i ustezanju od grijeha.

O vjernici, Allahova blagost zahtijeva ljubav prema Njemu, jer onaj koji je blag, on je voljen. Kako je tek s našim Uzvišenim Gospodarom, Čija je blagost potpuna i savršena? Blagost je jedna od veličanstvenih osobina koje Allah traži od Svojih robova. Kurtubi, Allah mu se smilovao, kaže: “Stoga je obaveza onoga ko zna da je njegov Gospodar blag prema onima koji Mu se suprotstavljaju, da i on bude blag prema onima koji se njemu suprotstavljaju, jer je to prikladnije za njega, sve dok ne postane blag, te da stekne ovu osobinu u mjeri koja suzbija njegovu ljutnju i uklanja osvetu prema onima koji su ga povrijedili. Naprotiv, neka se navikne na oprost dok blagost ne postane njegova narav. Allah kaže: ‘Strpljivo podnositi i praštati – tako treba svaki pametan postupiti’ (Eš-Šura, 43).” Kao što voliš da tvoj Gospodar bude blag prema tebi, budi i ti blag prema onima koji su u tvom skrbništvu, jer ti si obavezan biti blag i bit ćeš nagrađen za to.

O vjernici, donosite salavate i selame na Poslanika upute, kao što vam je vaš Gospodar, Uzvišeni, naredio: “Allah i meleki Njegovi blagosilju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)


Podijeli ovaj post :

Iz iste kategorije :