Hatib: dr. Ali ibn Abdurrahman el-Huzejfi

10. rebiul-evvel 1446. po Hidžri / 13. septembar 2024.

Hvala Allahu, Koji je sve stvorio i odredio mu mjeru i Koji je sve obuhvatio milošću i znanjem, “On je zaista blag i prašta grijehe” (Fatir, 41). Hvalim svog Gospodara i zahvaljujem Mu na vidljivim i skrivenim blagodatima, onima koje znamo i onima koje ne znamo. Svjedočim da nema boga osim Allaha, jedinog, Koji nema sudruga, Koji je uvijek uzvišen Svojim svojstvima i lijepim imenima. Svjedočim da je naš vjerovjesnik i prvak Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Njegov rob i poslanik, koga je Allah poslao kao milost svjetovima, kao donositelja radosnih vijesti i opomene, i onoga koji poziva Allahu, s Njegovim dopuštenjem, i svjetiljku koja sija. Allahu, blagoslovi i podari mir i blagoslov svom robu i poslaniku Muhammedu, njegovoj porodici i njegovim ashabima.

Bojte se Allaha, tražite Njegovo zadovoljstvo i izbjegavajte Njegove zabrane, On će vam upisati Svoje zadovoljstvo i uzdići vas na visoke stepene u Svojim džennetima. Uzvišeni Allah kaže: “Onoga koji pred Gospodara svoga kao nevjernik izađe čeka Džehennem, u njemu neće ni umrijeti ni živjeti; a one koji pred Njega izađu kao vjernici, a koji su dobra djela činili – njih sve čekaju visoki stepeni, edenski vrtovi kroz koje rijeke teku, u njima će oni vječno ostati, i to će biti nagrada za one koji se budu od grijeha očistili. (Taha, 74–76)

O ljudi! Uzvišeni Allah kaže: “O sinovi Ademovi, kad vam između vas samih budu dolazili poslanici koji će vam propise Moje objašnjavati – onda se oni koji se budu Allaha bojali i dobra djela činili neće ničega bojati niti će bilo za čim tugovati.” (El-A’raf, 35)

O sinovi Ademovi! Allah vas je stvorio za važan zadatak, kojeg su se nebesa i Zemlja odrekla, bojeći se da ga ne ispune i da ne budu kažnjeni, ili da ga ne izvrše u potpunosti pa da budu ukoreni, i da ih zadesi Allahov obračun i kazna. Zaista, taj važan zadatak je obožavanje Allaha, Uzvišenog, uređenjem i izgradnjom zemlje prema Allahovom zakonu, i izbjegavanjem nepravde i svega što je zabranjeno. Uzvišeni Allah kaže: “Ko čini dobro, u svoju korist čini, a ko radi zlo, na svoju štetu radi. A Gospodar tvoj nije nepravedan prema robovima Svojim.” (Fussilet, 46)

O sine Ademov, razmisli o početku svog stvaranja i njegovom kraju, i o stanjima između početka i kraja, koja se stalno mijenjaju. Uzvišeni Allah kaže: “Mi čovjeka stvaramo da se trudi.” (El-Beled, 4) U tumačenju ovog ajeta komentatori Kur’ana kažu: “Allah je stvorio čovjeka da se suočava s teškoćama i izazovima ovog i onog svijeta, a zatim će nagradu dobiti oni koji su strpljivi i bogobojazni, a kaznu oni koji se povode za zabranjenim strastima i željama.” Uzvišeni Allah kaže: “A oni koji su zlo radili odavali su se onome u čemu su uživali, i grešnici su postali.” (Hud, 117)

O ljudi! Dovoljan nam je Allah i divan je On zaštitnik! To su riječi koje je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izgovarao u teškim trenucima, nevoljama i nedaćama, i koje je preporučivao svojim ashabima. Ibrahim, alejhis-selam, izgovorio je ove riječi kada je bio bačen u vatru.

Allahu ekber! Koliko su velike stvari koje će čovjek doživjeti u životu na ovom i na onom svijetu! Ebu Zerr, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Zaista vidim ono što vi ne vidite, i čujem ono što vi ne čujete. Nebo je zaškripalo i ima pravo da zaškripi” – tj. od težine tereta – “nema mjesta na njemu širine četiri prsta a da nema meleka koji je spustio svoje čelo na sedždu Allahu. Tako mi Allaha, da znate ono što ja znam, malo biste se smijali, a mnogo plakali, ne biste uživali sa svojim ženama u posteljama, i izašli biste na visoka mjesta moleći Allaha. Volio bih da sam drvo koje će biti posječeno.” (Tirmizi)

Nakon života na ovom svijetu slijedi ispitivanje u kaburu, za svakoga ponaosob. Enes, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada umrli bude spušten u kabur i njegovi prijatelji i porodica se udalje, on čuje topot njihovih koraka. Tada mu dođu dva meleka, posjednu ga i kažu: ‘Šta si govorio o ovom čovjeku?’ – misleći na Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem. Vjernik će reći: ‘Svjedočim da je on Allahov rob i Njegov poslanik.’ Reći će mu se: ‘Pogledaj svoje mjesto u Džehennemu, Allah ti ga je zamijenio mjestom u Džennetu.’ I vidjet će oba mjesta. A nevjernik i licemjer reći će: ‘Ne znam, govorio sam ono što su ljudi govorili.’ Reći će mu se: ‘Nisi znao i nisi slijedio.’ Zatim će željeznim čekićem biti udaren toliko snažno da će ispustiti krik koji će čuti svi osim ljudi i džina.” (Buhari i Muslim)

One koji vjeruju Allah učvršćuje postojanom riječju, a u zabludi ostavlja nevjernike i licemjere, i sve diplome ovog svijeta neće im koristiti. Zatim će Uzvišeni Allah nastaviti ispitivanje poslanika, alejhimus-selam: “Jeste li prenijeli svojim narodima?”, od Nuha, alejhis-selam, do posljednjeg poslanika, predvodnika svih ljudi, Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem.

Uzvišeni Allah kaže: “A šta će, tek, biti kada dovedemo svjedoka iz svakoga naroda, a tebe dovedemo kao svjedoka protiv ovih? Tog dana jedva bi dočekali oni koji nisu vjerovali i koji su se protiv Poslanika dizali da je nad njima zemlja poravnana; a od Allaha neće moći ni jednu riječ sakriti.” (En-Nisa, 41–42)

“… i zaustavite ih, oni će biti pitani: “Šta vam je, zašto jedni drugima ne pomognete?” (Es-Saffat, 24–25)

“I sigurno ćemo pitati one kojima smo poslanike slali, a pitat ćemo, doista, i poslanike, i izložit ćemo im, pouzdano, sve što o njima znamo, jer Mi nismo odsutni bili.” (El-A’raf, 6–7)

Zatim će Allah pitati svakog čovjeka o njemu samom. Ebu Berza el-Eslemi, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Na Sudnjem danu čovjek se neće pomaknuti dok ne bude upitan za četvero: za život – kako ga je proveo, za znanje – šta je s njim uradio, za imetak – kako ga je stekao i na šta ga je potrošio, i o svom tijelu – kako ga je koristio.” (Tirmizi, hasen-sahih)

Obračun je težak, a Allah je pravedan sudija i Njemu ništa nije skriveno i On zna šta je u srcima. Na Sudnjem danu čovjek se neće pomaknuti sa svog mjesta dok ne bude upitan za četvero: za život – kako ga je proveo, dan za danom, noć za noći. Ako svom Gospodaru odgovori iskreno i provede svoj život u pokornosti, bit će među uspješnim. Allah kaže: “Allah će reći: ‘Ovo je Dan u kome će iskrenima od koristi iskrenost njihova biti; njima će džennetske bašče, kroz koje rijeke teku, pripasti, vječno i zauvijek će u njima ostati. Allah će zadovoljan njima biti, a i oni Njime. To će veliki uspjeh biti!’” (El-Maida, 119)

Čovjek će biti pitan i za svoj imetak – kako ga je stekao i na šta ga je potrošio. Ovo je težak upit, jer se tiče načina zarade imetka i njegovog trošenja. Halal imetak vodi dobrog čovjeka do najviših džennetskih stepeni, dok haram imetak donosi nesreću vlasniku i njegovim nasljednicima. Ensarijka Havla, radijallahu anha, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Zaista će neki ljudi nepravedno raspolagati Allahovim imetkom, pa će za njih biti vatra na Sudnjem danu.” (Buhari)

Kolika je odgovornost za imetak i koliko je zla i pokvarenosti u njemu za one koji ga troše na strasti i uskraćuju ga onima koji ga zaslužuju!

Čovjek će biti pitan i za svoje znanje – šta je s njim uradio. Postupati u skladu sa znanjem podrazumijeva podučavanje onih kojima je to potrebno, navraćanje na dobro i odvraćanje od zla. Najveća dobrota ogleda se u usmjeravanju čovjeka ka dobru i odvraćanju od zla.

Čovjek će biti pitan i za svoju mladost – kako ju je proveo. Ko se pokaje i popravi prije nego što odgovori svom Gospodaru, Allah će prihvatiti njegovo pokajanje, obasuti ga Svojom milošću i uvesti ga u Džennet. Ko slaže Allahu u odgovoru, Allah će ga razotkriti, a njegovi udovi svjedočit će protiv njega. Uzvišeni Allah kaže: “A na Dan kad Allahovi neprijatelji u Vatru budu potjerani – oni prvi bit će zadržani, da bi ih sustigli ostali – i kad dođu do nje, uši njihove, i oči njihove, i kože njihove svjedočit će protiv njih o onome što su radili.” (Fussilet, 19–20)

A onoga ko slaže Allahu u odgovoru On će suočiti s onim što je učinio u ove četiri situacije, a zatim će biti bačen u Vatru.

Uzvišeni kaže: “Toga dana čovjek će o onome što je pripremio, a što propustio obaviješten biti.” (El-Kijama, 13)

“O čovječe, zašto da te obmanjuje to što je Gospodar tvoj plemenit?”

“Ti ćeš, o čovječe koji se mnogo trudiš, trud svoj pred Gospodarom svojim naći: onaj kome bude knjiga njegova u desnu ruku njegovu data lahko će račun položiti i svojima će se radostan vratiti; a onaj kome bude knjiga njegova iza leđa njegovih data propast će prizivati i u ognju će gorjeti, jer je sa čeljadi svojom radostan bio.” (El-Inšikak, 6–13)

Bojte se Allaha onako kako Ga se treba bojati, i čvrsto se držite islama. Onaj ko se drži bogobojaznosti, postići će dobro, i spasit će se od zla i propasti. Allah kaže: “Allah je vjernike milošću Svojom obasuo kad im je jednog između njih kao poslanika poslao, da im riječi Njegove kazuje, da ih očisti i da ih Knjizi i mudrosti nauči, jer su prije bili u očitoj zabludi.” (Ali Imran, 164)

Allah je poslao Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, kao milost svjetovima. Nema dobra koje musliman može postići na ovom i budućem svijetu a da ga Allah nije omogućio preko njega. Poslanikovo, sallallahu alejhi ve sellem, pravo dolazi odmah nakon Allahovog prava.

Allah kaže: “Vjerovjesnik treba biti preči vjernicima nego oni sami sebi, a žene njegove su – kao majke njihove.” (El-Ahzab, 6)

“O vjernici, odazovite se Allahu i Poslaniku kad od vas zatraži da činite ono što će vam život osigurati; i neka znate da se Allah upliće između čovjeka i srca njegova, i da ćete se svi pred Njim sakupiti.” (El-Enfal, 24)

Poslanikovo pravo, sallallahu alejhi ve sellem, jeste da ga volimo, da mu dajemo prednost nad svime, da izvršavamo ono što je naredio, a klonimo se onoga što je zabranio, da vjerujemo u ono o čemu nas je obavijestio i da Allaha obožavamo onako kako nas je on uputio u svom šerijatu. Poslanik, neka su Allahovi blagoslovi i mir na njega, rekao je: “Niko od vas neće vjerovati dok mu ne budem draži od njegovog oca, njegovog djeteta i svih ljudi.” (Buhari i Muslim)

Zatim, znajte da vam je Allah naredio da donosite salavate i selame na Njegovog Vjerovjesnika, pa je rekao u mudroj Objavi: “Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i šaljite mu pozdrav!” (El-Ahzab, 56)

Allah podario blagoslov meni i vama u časnom Kurʼanu, i okoristio mene i vas njegovim ajetima i mudrom opomenom. Rekoh ovo i od Allaha Uzvišenog tražim oprost za sebe, vas i sve muslimane od svakog grijeha, a tražite i vi, On mnogo prašta i milostiv je.


Podijeli ovaj post :

Iz iste kategorije :